Så enkelt hever du datasikkerheten i din bedrift

Blogginnlegg   •   feb 01, 2017 10:40 CET

Mye oftere enn tidligere blir bedrifter og privatpersoner utsatt for datatyveri og hacking. Men visste du at den fremste årsaken til datainnbrudd er uaktsomhet og dårlige rutiner?

Her er 4 tips som vil booste datasikkerheten i din bedrift:

1. Styr unna de aller mest vanlige passordene:
Visste du at passordet 123456 fremdeles troner på listen over verdens mest brukte passord? Sikkerhetsselskapet Keeper har laget en rapport på dette og mener IT-administratorer må bidra til å sikre passord gjennom å tvinge frem gode passord-policyer. Selskapet anbefaler at man bruker en blanding av store og små bokstaver, tall og spesialtegn i passordene, og at man unngår å bruke ord som finnes i ordlister, - så vær kreativ!

2. Bruk Antivirus-software (og oppdater så ofte som mulig!):
Det er viktig å ha et sterkt antivirus program. Både for å oppdage og hindre virus, og holde informasjonen din trygg. Tar du enkle forholdsregler, er sannsynligheten mindre for å få datavirus. I tillegg til å installere et antivirus-program, sørg for å holde Windows og programvare oppdatert.

3. Ikke gi alle tilgang til alt:
Administrer brukertilgang til ulike typer dokumenter. Dette gjøres spesielt enkelt i "papirløse" bedrifter og selskaper som har investert i optimaliserte dokumentsystemer. Å gi brukertilgang til kun den gruppen som trenger det, er en smart måte å heve datasikkerheten på.

4. Håndter dokumentene dine med respekt:
Du tenker kanskje at kun digital data er et problem for sikkerheten? Men jo mer papirbasert bedriften er, jo mer sannsynlig er det at data går tapt eller havner i feil hender. Når du implementerer et ECM-system gir dette deg fullstendig kontroll over dokumentflyten og datasikkerheten vil øke drastisk.

Ved slike enkle grep kan du heve datasikkerheten til nye høyder. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker tips og informasjon rundt dette temaet.