Konica Minolta: Første laserbaserte multifunksjonsmaskin på markedet belønnet med det tyske «Der Blaue Engel»

Pressemelding   •   aug 20, 2013 14:04 CEST

Konica Minolta fortsetter en lang suksesshistorie; selskapet var det første som mottok «Der Blaue Engel» i kopibransjen, og det var helt tilbake i 1992. Dessuten har EPEAT, som er det viktigste globale register for miljøvennlig elektronikk, lagt 14 av Konica Minoltas bizhub multifunksjonsmaskiner til i sitt amerikanske produktregister og gitt dem gullstatus.

«Der Blaue Engel» er et av verdens mest kjente miljømerker og en pålitelig guide til miljøvennlige kjøp. Det gis kun til produkter og tjenester som – fra et helhetlig synspunkt – er av stor betydning for miljøet og samtidig oppfyller de høyeste standardene når det gjelder vedlikehold, helse og arbeidssikkerhet. Det garanteres av Environmental Label Jury, German Federal Ministry for the Environment, Federal Environment Agency samt RAL gGmbH.

De nylig reviderte kriteriene for «Der Blaue Engel» (RAL-UZ 171) omfatter endringer i en rekke parametre, f.eks. introduksjon av en testverdi for fine og ultrafine partikler (UFP-ere) for enheter som er mindre enn 250 liter, strammere krav til energiberegninger og redusert energiforbrukgrenser samt endringer i grenser for hvilemodus. Konica Minoltas multifunksjonsmaskin bizhub C224e, C284e, C364e, C454e og C554e oppfyller de nye, høye standardene til «Der Blaue Engel» RAL-UZ 171 og er de første laserbaserte multifunksjonsmaskiner i bransjen som mottar dette høyt rangerte miljømerket.
Det amerikanske EPEAT (Electronic Products Environmental Assessment Tool) informerer selskaper, myndigheter og forbrukere om miljøpåvirkning fra elektroniske produkter og arbeider for mer miljøvennlige kjøp. Det tar hele produktets livssyklus med i beregningen, fra design til kassering. For å komme i EPEATs register, må et produkt oppfylle minst 33 miljøkrav. Produkter kan oppnå høyere score ved å oppfylle ekstra kriterier. Antallet ekstrakriterier som oppfylles avgjør om et produkt får bronse-, sølv- eller gullstatus. Med ytterligere 14 Konica Minolta bizhub multifunksjonsmaskiner i EPEATs produktregister med gullstatus, er samtlige Konica Minoltas multifunksjonsmaskiner i EPEAT-registeret med sølvstatus eller gullstatus.

«Vi er utrolig stolte over å ha mottatt disse to flotte utmerkelsene, som bekrefter vårt arbeid med å oppnå status som gode samfunnsaktører», sier Rolf Gunnar Solhaug, markedssjef i Konica Minolta Business Solutions Norway. «Og de prestisjefylte prisene bekrefter ovenfor kundene våre at de har valgt det aller beste også i forhold til miljøvern. Det er kanskje det aller viktigste for oss». Konica Minolta er tro mot sin ledelsesfilosofi «The Creation of New Value» og har som mål at all virksomhet i selskapet skal være i harmoni med samfunnet og miljøet.

Når det gjelder miljøvern har Konica Minolta ikke bare ambisiøse mål for sitt Eco Vision 2050. Selskapet har også delt opp disse målene i konkrete delmål i en mellomliggende miljøplan 2015. Den dekker flere forskjellige områder, som tiltak for å redusere global oppvarming, støtte til økt resirkulering i samfunnet, reduksjon av risikoen ved kjemiske substanser og gjenoppretting og vedlikehold av biologisk mangfoldighet.

Nylig ble selskapet tildelt RobecoSAM Gold Class Award, noe som gjør det til en leder blant produsenter av multifunksjonsmaskiner når det gjelder bærekraft, og for tiende året på rad er selskapet med på FTSE Groups* FTSE4Good Global Index, en av verdens mest kjente indekser for sosialt ansvarlige investeringer (SRI**).

Konica Minolta Business Solutions Norway AS er blant markedslederne innenfor tjenester, systemer og løsninger til hele livssyklusen for dokumenter i både kontormiljøer og innenfor profesjonelle trykkerier. Konica Minoltas Optimized Print Services-konsept (OPS) kombinerer design, implementering og forvaltning for å forbedre forretningsprosessene og redusere utgiftene for kundene. Selskapets produktsortiment inkluderer alt fra multifunksjonsmaskiner i farge og sort/hvitt og produksjonssystemer, samt administrasjonsprogrammer som integrerer enhetene sømløst i arbeidsprosesser og IT-miljøer. For å støtte kundene med kraftige og bærekraftige løsninger, investerer teknologilederen Konica Minolta kontinuerlig i forskning og utvikling og setter jevnlig nye industristandarder. Konica Minolta Business Solutions Norway AS ble etablert 1. april 2004, selskapets hovedkontor ligger i Nydalen i Oslo og teller ca. 200 ansatte. Konica Minolta Business Solutions Norway AS har en forventet omsetning på over 420 millioner norske kroner. Konica Minolta har egne avdelinger med kontorer i 11 fylker og 27 frittstående forhandlere som kompletterer vårt distribusjonsnett. Konica Minolta Business Solutions Norway er en del av Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH, basert i Langenhagen, Tyskland som er et heleid datterselskap av Konica Minolta Inc., Tokyo, Japan. Med over 30 600 ansatte over hele verden hadde Konica Minolta et nettosalg på over 5 mrd. euro i regnskapsåret 2011/12.Konica Minolta Business Solutions Norway AS er blant markedslederne innenfor salg av nettverks- og programvareløsninger og printere/multifunksjonsmaskiner som tilbyr kopi, utskrift, skann og faks. Konica Minolta Business Solutions Norway AS ble etablert 1. april 2004, selskapets hovedkontor ligger i Nydalen i Oslo og teller ca. 190 ansatte. Konica Minolta Business Solutions Norway AS har en forventet omsetning på over 420 millioner norske kroner. Vi har egne avdelinger med kontorer i 11 fylker og 27 frittstående forhandlere som kompletterer vårt distribusjonsnett. Med utgangspunkt i selskapets solide fremmarsj innen optisk teknologi, utviklet etter mange år som tidligere kameraprodusent, tar vi sikte på å være et selskap som tilbyr essensielle og innovative produkter og tjenester.