Konica Minolta har mottatt den japanske miljøministerens pris for forebyggende arbeid mot global oppvarming i 2013

Pressemelding   •   des 16, 2013 13:41 CET

Konica Minolta Inc er tildelt den japanske miljøministers pris for sitt arbeid for å redusere global oppvarming gjennom selskapets sertifiseringsprogram «Grønn fabrikk».

Det japanske miljødepartementet har hvert år i desember siden 1998 under «Global Warming Prevention Month» tildelt denne prisen til enkeltpersoner eller organisasjoner som har utmerket seg i arbeidet mot global oppvarming.

«Vi er stolte over å motta denne prisen, som bekrefter at vi er på rett vei når det gjelder våre langsiktige visjoner om bærekraft», sier Benjamin Bossdorf-Zimmer, Team Manager Sustainability Group, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe. Konica Minolta vil under mottoet «Giving Shape to Ideas» fortsette å utvikle nye ideer som gir overlegen ytelse og reduserer vår påvirkning på miljøet».

Sertifiseringssystemet Grønn fabrikk er en del av Konica Minoltas Eco Vision 2050. Denne visjonen guides av tre hovedmål frem mot 2050: Redusere CO2-utslippet i hele produktets livssyklus med 80 % sammenlignet med 2005-nivået, arbeide for resirkulering og effektiv bruk av jordens begrensede ressurser og arbeide for gjenoppretting og bevaring av biologisk mangfold. Som en del av denne visjonen har Konica Minolta opprettet «Tre grønne aktiviteter» som vil hjelpe til å oppnå disse målene. Sertifiseringssystemet Grønn fabrikk er én av disse aktivitetene og er med på å gi en omfattende evaluering av Konica Minoltas miljøaktiviteter på produksjonsanleggene. Formålet med systemet, som ble opprettet i 2010, er å redusere kostnadene og miljøpåvirkningen ved å utvikle aktiviteter for de enkelte forretningsområdenes produksjonsstrategi.