Gjenforeningen vant New Directors Award 2014!

Nyhet   •   mai 05, 2014 09:36 CEST

Debutanten Anna Odell har imponert både publikum og jury med sin sterke og tankevekkende film Gjenforeningen. I kveld ble det kunngjort at hennes film vant New Directors Award! Vi gratulerer Anna Odell så mye med prisen!

Juryen, som består av skuespiller Espen Klouman Høiner, manusforfatter Birgitte Bratseth og filmviter Aud Sissel Hoel har brukt hele uken på å se film og ga følgende begrunnelse:

«Diskusjonen sto lenge mellom to svært forskjellige filmer, som begge på hver sin måte er modige og annerledes i sin bruk av virkemidler. I tillegg til å kåre en vinner, har vi derfor bestemt oss for å dele ut en hederlig omtale.
Den hederlige omtalen går til et intenst kammerspill, en roadmovie med et fantastisk godt skrevet manus, briljant skuespill og uhyre presis regi. Handlingen i denne nedstrippede filmen utspiller seg i sin helhet i en bil, der hovedkarakteren tar sitt livs beslutning og kjører gjennom natten mens fundamentet for alt han har jobbet for bokstavelig talt raser sammen bak ham. Hederlig omtale går til Steven Knight for Locke.

New Directors Award går til en debutant som likevel fremstår som alt annet enn fersk i faget. På en svært kompromissløs og stilsikker måte behandler regissøren ikke bare et viktig samfunnsproblem på en ny og tankevekkende måte, men hun setter også fokus på den makten en filmskaper har når virkelighet og fiksjon møter hverandre.
Vinneren av New Directors Award er Anna Odell, for Gjenforeningen.»

New Directors Awards har to priser; en publikumspris og en jurypris. Publikumsprisen vil bli kunngjort på mandag.

Kommentarer (0)