Blogginnlegg -

Plei boligen pent i sommer!

Jevnlig vedlikehold av boligen er en verdifull investering. Enten om du har et par timer til overs eller et par dager – her er tips som både hver for seg og sammen kan være med på å gjøre boligen din mer verdt i sommer.

1. Sjekk taket for ødelagte taksteiner

Taket er for mange en forsømt del av boligen. Det er synd, når godt vedlikehold kan nær doble takets levetid. Anbefalingen er å sjekke taket minst en gang årlig. Utskiftning av ødelagte taksteiner og vask av mose og skitt er som regel nok for å ivareta taket. Dersom taksteinen er gammel, porøs og ødelagt bør alle steinene skiftes ut. Husk å sikre deg før du går opp på taket!

2. Legg belegningsstein i gårdsplassen

Belegningsstein er et relativt enkelt tiltak for en som er praktisk anlagt. Det finnes svært mange varianter av stein, i flere prisklasser, som bidrar til å løfte helhetsinntrykket av eiendommen. På Youtube ligger det flere videoer som trinnvis viser deg hvordan det gjøres.

3. Bygg utetak over terrassen

Sommeren i Norge er ikke alltid bare sol og skyfrihimmel. Et permanent tak til uteplassen vil allikevel gjøre det mer attraktivt å sitte ute, selv i regn. Det finnes flere løsninger; termotak, panel eller teltløsninger. Rådfør det med noen som har gjort det før, eller spør om tips og råd på nærmeste byggevarehus.

4. Sett opp hekk mot naboen

Det finnes mange fine hekker som både skjermer godt for innsyn og som skjuler gjerdet, dersom det er ønskelig. I tillegg kan hekken brukes for å lage «avdelinger» i hagen. Du kan få hekker som holder seg grønne hele året. Dersom du har litt tålmodighet, er det veldig mye rimeligere å kjøpe en lav hekk som vokser seg høy i løpet av noen år.

5. Beis sydveggen

Solsiden av huset har kanskje blitt litt ekstra falmet? Et strøk med malingspenselen på sydveggen gjør underverker, og kan kanskje bidra til å utsette beisingen av hele huset enda et år.

6. Frisk opp inngangspartiet

Inngangspartiet er som regel det første som møter husets gjester. Enkle grep som nytt inngangsskilt, ny dørmatte og en plante ved siden av døren gir et helt annet førsteinntrykk.

7. Nye planter

Planter i form av stauder kommer igjen år etter år, og finnes i utallige varianter. Staudene kan med fordel blandes med mange ulike varianter, og de er som regel lettstelt.  Du kan både kjøpe staudene nye, eller spørre venner/naboer om å få ta med deg en liten flik med rot.

8. Fiks det løse trappetrinnet!

Alle har minst én uferdig eller ødelagt ting på eiendommen sin – enten det er et løst trappetrinn, en manglende list eller en løs planke i gjerdet. Fiks det nå med en gang, det blir ikke enklere i morgen heller!

9. Olje eller beis terrassen

Enten du skal olje eller beise terrassen, så er forarbeidet som regel halve jobben. Begynn med å vaske terrassen med rens og skrubb. Husk å spyle av rensen så den ikke blir liggende. Hva skal du bestemme deg for, av olje eller beis? Beis er mer holdbart, og krever mindre vedlikehold. Selve beisejobben tar noe lengre tid enn med olje. Olje er enkelt å påføre, men krever mer vedlikehold. Valget er ditt!

• boligpriser
  • vedlikehold av boligen