Kjør for livet til söta bror!

PRESSEMELDING FRA KJØR FOR LIVET:

Kjør for livet har hatt suksess med sitt tilbud i samarbeid med ulike kommuner i Norge gjennom flere år. Nå starter prosjektet opp i Sverige også – med mål om å styrke ungdoms selvfølelse, gi motivasjon og engasjement for skolen og sunne fritidsinteresser. Først ut er Torsby Kommune i Värmland.

- Vi tror virkelig dette kan bidra positivt til at flere ungdommer får tilbake motivasjon for skolen gjennom å tro mer på seg selv, få positive mestringsopplevelser og være med på aktiviteter som gir teamfølelse og engasjement, sier ordfører i Torsby Kommune, Ann-Katrin Järåsen.

Kör för livet

Kjør for livet skal hete det samme i Sverige som i Norge, men med svensk skrivemåte; Kör för livet. Det startes opp en tiltaksklubb i begynnelsen av august, og det skal også vurderes et rent fritidstilbud etter hvert. Alle kveldene består av tre timer, hvor sosialt samvær, teamprat, «mekking» og kjøring er i fokus, med veiledning fra kyndige voksne. Samme modell som i Norge.

- Dette er virkelig moro for oss. Vi blir med ett internasjonale. Vi vet at det er svært mange ungdommer i Torsby som er interessert i motor og motorsport, men som ikke har noe organisert tilbud i dag. At Torsby Kommune velger oss er en flott anerkjennelse. Vi håper dette bidrar godt i forhold til at ungdommene får noe positivt i livet, som videre fører til at man blant annet fullfører skolegangen sin, sier gründer og lagkaptein for Kjør for livet, Knut Ove Børset.

Et forebyggende tilbud

Torsby kommune ligger i Värmland i Sverige. Kommunens administrasjonssenter ligger i tettstedet Torsby, sør i den vidstrakte kommunen, som i areal er større enn Vestfold fylke. Torsby har lang tradisjon for motorsport, og det finnes flere etablerte klubber, rallycrossbaner og motorgårder i kommunen. Ordføreren håper Kjør for livet-tilbudet mest av alt blir et forebyggende tiltak.

- Ofte settes innsatsen inn for sent for ungdommene. Vi ønsker mye heller å jobbe godt med forebygging, og Kjør for livet har gode, dokumenterte resultater i så måte. I vår kommune sier mange av de elevene som er i ferd med å falle litt i fra i skolen at de er interesserte i motor og motorsport. Kombinasjonen interesse og metodikk var avgjørende for oss, avslutter den engasjerte ordføreren.

KJØR FOR LIVET er et tilpasset opplevelses- og fritidstilbud til barn og unge. Kjør for livet bruker motor og motorsport som utgangspunkt for å gi barn og unge positive opplevelser, mestring og økt sosial kompetanse. I Kjør for livet får barn og unge være med på noe ekte og reelt. Alle får oppgaver, alle må bidra og alle er likeverdige medlemmer av teamet. Verdiene til organisasjonen er «inspirerende, samlende og ektefølt».

KJØR FOR LIVET er en organisasjon med ideelle vedtekter som er etablert flere steder i landet. Tilbudet gjøres i tett samarbeid med de lokale kommunene, og organisasjonen har støtte fra bl.a Samferdsels- og Justisdepartementet, AV-direktoratet, FERD Se og Kronprinsparets fond. Les mer på www.kjorforlivet.no.

Kjør for livet, gründer og lagkaptein Knut Ove Børset; knutove@kjorforlivet.no, tlf. (47) 481 01 000
Torsby Kommune, ordfører Ann-Katrin Järåsen; ann-katrin.jarasen@torsby.se, tlf. (46) 73 271 22 03

• knut ove børset

Kronprinsparets Fond samarbeider tett med sosiale entreprenører som gjør en forskjell for ungdom. De siste årene har Fondet samarbeidet med Pøbelprosjektet, Kjør for livet, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud. Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

I april 2014 la DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, frem en samfunnsnytteanalyse, som viser at prosjektene i Kronprinsparets Fond sparer samfunnet for 2,7 milliarder kroner.

Kronprinsparets Fond ønsker å sette søkelys på ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike årsaker risikerer å falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre årsaker stående på siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilhørighet nødvendigvis om lengsel etter noen å være sammen med, men om å føle seg som en del av noe.