Musikkhuset hvor Grûnerløkka lufthavn/MIR holder til i Toftesgate 69, er fra taket under restaureringen 2020 Foto: Jørgen Rist Holmen/Kulturetaten

1 år igjen til Musikkens hus på Grünerløkka står ferdig

Nå åpnes det sakte opp i deler av samfunnet vårt, men det er fremdeles gode rutiner som må gjennomføres for å holde forsvarlig drift. Musikkens hus  hvor Grünerløkka lufthavn og Café Mir i Toftes gate 69 rehabiliteres, står rehabiliteringen ikke stille.

Der flere andre måtte stenge ned og ha hjemmekontor, la Anleggsplassen om rutinene hvor de med sin egen Korona-ansvarlig satt i gang flere tiltak for å unngå smitte. Foreløpig har ikke det gitt forsinkelser og Toftesgate 69 skal ferdigstilles mars 2021.

Ekstra gode rutiner for arbeidsfolkene
Eiendomseksjonen i Kulturetaten ved prosjektleder Tommy Sand har vært på befaring for å analysere tiltakene og fremdriften i disse koronatider, arbeidsstokken har ekstra gode rutiner både privat og på arbeid.

- Det er igangsatt flere tiltak for at vi skal kunne drifte plassen på en forsvarlig måte, selv med utfordringer knyttet til mangel på varmtvann på toalettene. Så her er det satt inn ekstra rutiner på håndhygiene, og det er varmtvann tilgjengelig i mannskaps-rommet sammen med antibac og hansker. Og vi følger reglene nøye. Det er gode og skjerpet renhold flere ganger daglig og arbeidsplassen har sitt eget hanskehotell da det er påbudt med arbeidshansker., sier Tommy Sand, Kulturetaten

Tidligere ble det vasket to ganger i uken, men Luiza Wojnicz (bilde) måtte snu om på hverdagsrutinene og vasker nå grundig hver dag.

Annerledes arbeidsdag
Kulturetaten har på plass ca 30 arbeidsfolk i Toftesgate for tiden og hverdagen er preget av nye arbeidsmønstre for å holde fremdrift.
- Det er en rutinepreget hverdag for arbeiderne. Det unngåes å reise flere enn to i bilene til og fra jobb, ha med egen matpakke, ikke rullering av arbeidsstokken og skjerpet rutiner i hybel for de som har det - der er det tatt hensyn til å ikke ha besøk og ha jevnlig renhold samt anitbac., sier Tommy Sand

Byggleder Hans Antin  (bilde) informerer daglig om rutiner og påser at rutinene og ansatte ivaretas. Lunsjrommet er delt inn i seksjoner der man tar pause på skift for ikke samles mange av gangen. Det er montert tape på gulvet for å huske hvor grensene går for å holde distanse til hverandre.

Fakta om Toftesgate 69

• Ferdigstilles i mars 2021
  • Oslo kommune har satt av 147 millioner til å rehabilitere det over hundre år gamle bygget
  • Bygningen er kjent som Musikkens hus, Jazzens hus og siden 1994 vært kjent som Grünerløkka Lufthavn. Etter rehabiliteringen vil bygården igjen benyttes til ulike kulturtilbud med øvings-rom, scene og kafé.

• Toftes gate 69 ble bygget i 1890-årene og virket som skolebygg i nesten 100 år før den ble tatt i bruk til ulike kulturtilbud.
  • Grünerløkka lufthavn nyter for tiden utsikten mot Akerselva og synes livet i Markveien 61 er ganske så flott.
  • MIR/Galleri 69 åpnet denne uken, 1.juni og arrangerer konserter opptil 50 personer, i tillegg strømmes konsertene her

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, arrangementskontoret og Oslo kulturskole er også i etatens portefølje

Christin Lundevall

Prosjektleder/kommunikasjonsrådgiver, Kulturetaten, Popsenteret 99100059