Julien Bismuth (FR) skal gjøre en performance utenfor Nationaltheatret i forbindelse med åpningen av osloBIENNALEN. Foto: Niklas Lello

Åpningsuke for osloBIENNALEN Første utgave 2019-2024

osloBIENNALEN - et femårig, skiftende program med kunst i offentlig rom - har gleden av å offentliggjøre kunstprosjektene og deltakerne som vil utgjøre biennalens aller første utgave!

Åpningshelg: 25. og 26. mai
Pressevisning: 24 mai 2019
Åpningssymposium: 27 mai 2019

Kunst i det offentlige rommet er gratis, lett tilgjengelig og ofte uventet, og dermed ganske forskjellig fra kunst som du finner i et museum. Gjennom et skiftende program som utfolder seg over fem år, vil osloBIENNALEN Første utgave, utforske sammenhengene denne kunsten opptrer i og spørsmålene den stiller.

Kuratorene Eva González-Sancho Bodero og Per Gunnar Eeg-Tverbakk skriver i sin kuratorerklæring: «Verkene utfordrer de tidsrammene og situasjonene de opererer i. Kontekstene deres befinner seg på utsiden av hvordan institusjoner vanligvis forholder seg til tid og sted. Hvordan lages og presenteres slike arbeider? Hvordan forholder de seg til publikum? Hvordan blir de innlemmet i en kunstsamling? Hva slags kuratoriske rammeverk kan støtte opp om disse arbeidene på en måte som strekker seg utover en enkeltstående presentasjon? Og hvordan kan dette rammeverket utformes og etableres?»

I løpet av åpningshelgen kan besøkende utforske en rekke prosjekter som omfatter skulptur, tekstverk, forestillinger, malerier, lyd, kunstformidling og workshops av Mikaela Assolent (FR), Benjamin Bardinet (FR), Julien Bismuth (FR), Carole Douillard (FR), Ed D'Souza (UK), Mette Edvardsen (NO), Jan Freuchen, Sigurd Tenningen og Jonas Høgli Major (NO), Gaylen Gerber (USA), Hlynur Hallsson (IS), Rose Hammer, Marianne Heier (NO), Michelangelo Miccolis (IT / MX), Mônica Nador og Bruno Oliveira (BR), Michael Ross (USA), Lisa Tan (USA / SE) og Øystein Wyller Odden (NO).

Her er noen smakebiter fra programmet:

Besøk en skulpturpaviljong på Økern. Den første presentasjonen av prosjektet Oslo Samlede Verk (OSV.) består av fem dyreskulpturer.

Se den franske kunstneren Carole Douillards performance The Viewers, som for første gang er laget for det offentlige rommet, og som utfordrer forholdet mellom det offentlige og det private.

Se og opplev en rullende skulptur av den britiske kunstneren Ed D'Souza, som er basert på en krasjet Hindustan Ambassador-bil funnet i Delhi, og gjenskapt i møbelsnekker Eddie Kings verksted på Grünerløkka.

Nyt et litterært verk som leses for deg av en levende bok lånt fra den norske kunstneren Mette Edvardsens «bibliotek». Prosjektet er inspirert Ray Bradburys roman Fahrenheit 451, om et samfunn der bøker er forbudt, der en underjordisk motstandsbevegelse lærer seg bøker utenat, for å bevare dem for fremtidige generasjoner.

Opplev avgjørende øyeblikk i Norges historie gjennom en serie forestillinger i den Brechtianske lærestykketradisjonen, skapt av kollektivet Rose Hammer.

Undersøk det musikalske potensialet i hverdagslige lyder og gjenstander gjennom den norske kunstneren Øystein Wyller Oddens lydarbeid i Oslo rådhus. Verket gir lyd til rådhusets orgelpiper som aldri tidligere har vært i bruk, ved hjelp av strømnettets vekslingsfrekvens på 50 Hertz, som avgir en allestedsnærværende lav G-tone.

Bruk et kart og oppdag ukjente, forsvunne eller ufortalte fortellinger gjennom arbeidet til den amerikanske kunstneren Michael Ross. Ross’ stemningsfulle miniatyrskulpturer er gjemt på tre steder i byen: i bakrommet hos en urmaker, i et antikvariat og på et gatehjørne.

Ta del i Marianne Heiers ekstraordinære kjærlighetsbrev til kunsthistorien gjennom en guidet tur og performance i det nylig fraflyttede Museet for samtidskunst. Verket kommer med heroiske tolkninger av gipskopiene av berømte skulpturer som er så grunnleggende innenfor tradisjonell kunstutdanning.

For mer informasjon se vedlagte pressemelding eller www.oslobiennalen.no, eller ta kontakt med informasjonssjef Hilde Herming for ytterligere informasjon om prosjektene, kunstnerne og bilder.

• Om osloBIENNALEN
    osloBIENNALEN er initiert og finansiert av Oslo kommune Kulturetaten. Første utgave er kuratert av Eva González-Sancho Bodero og Per Gunnar Eeg-Tverbakk, og vil bestå av et kontinuerlig skiftende program over fem år med kunst i offentlig rom, som vil skape nye infrastrukturer og oppmuntre til aktiv deltakelse med konserter, performanceprogram, workshops og symposier. Første utgave finner sted 2019-2024, og er gratis for alle.
  • Om Oslo kommunes kunstsamling
    osloBIENNALEN er en del av Oslo kommunes satsning på kunst i offentlige rom. Kulturetaten arbeider for at profesjonell samtidskunst skal prege Oslo kommunes bygg og uterom til glede for et allment publikum. Ved å kjøpe inn kunstverk, gjennomføre kunstprosjekter, forvalte og formidle kunstverkene er målet at interessen og engasjementet for og refleksjonen rundt kunst og dens betydning øker. En effekt av biennalen er at den kan konsentrere og synliggjøre Oslo kommunes eksisterende satsning på kunst i offentlig rom. Byen har i mange tiår hatt en uttalt og aktiv holdning til å erverve kunst som kommer den brede befolkningen til gode. Denne tankegangen - basert på demokratiske og egalitære idealer - er fortsatt aktiv. Den nåværende kunstordningen sikrer at 0,5 prosent av investeringsmidlene i Oslo kommune er øremerket for kunst, noe som gjør det mulig for byen å opprettholde en ambisiøs dagsorden med tanke på kunst i det offentlige rommet. osloBIENNALEN vil dra til seg internasjonale krefter og oppmerksomhet parallelt med at den eksporterer kunnskap og erfaringer. Hovedmålsettingen med biennalen er å styrke hele kunstfeltet i Oslo og gi lokal, nasjonal og internasjonal synlighet til Oslo som kunstby. Styrkingen av kunstfeltet i Oslo er minst like viktig som synligheten av Oslo som kunstby. Dette er i tråd med hvordan biennalen må og vil operere som en del av og ikke på utsiden av kunstmiljøene i Oslo.