Foto fra Jeannette Ehlers, Black Magic At The White House, 2009 (detalj).

Pressemelding -

Oslo Kunstforening: Ny utstilling som en transkulturell, og transatlantisk tilnærming utforsker de politiske, sosiale og kulturelle implikasjonene av musikk i samtidskunsten

Oslo Kunstforening inviterer til åpningen av
Listening to the Echoes of the South Atlantic
Rådhusgata 19, 0158 Oslo
​torsdag
6. februar kl. 18-20

I forbindelse med åpningen kommer Nyugen E. Smith til å fremføre en performance.

Listening to Echoes of the South Atlantic
Cássio Bomfim, Jeannette Ehlers, Anita Ekman, Satch Hoyt, William Kentridge & Neo Muyanga, Camille Norment, Dawit L. Petros og Nyugen E. Smith.

Utstillingen er kuratert av Selene Wendt for Oslo Kunstforening og utviklet i samarbeid med Goethe-Institut og Nordic Black Theatre.

Listening to Echoes of the South Atlanticer en interdisiplinær utstilling.

Gjennom en transkulturell, transatlantisk tilnærming utforsker Listening to Echoes of the South Atlantic de politiske, sosiale og kulturelle implikasjonene av musikk i samtidskunsten. Den dype sammenkoblingen mellom musikk og historie, og ideen om at musikk fungerer som et svar på historie, er den røde tråden i utstillingen.

​Utstillingen inkluderer en kombinasjon av lydbaserte skulpturer, videoer, installasjoner, og performance-arbeider som formidler den sosiopolitiske betydningen av musikk.

En serie liveopptredener vil finne sted på ​Nordic Black Theatre, Oslo gjennom hele utstillingsperioden
​Cássio Bomfims Salve Exu Motoboy
Neo Muyangas livekonsert, som sammenfaller med visningen av William Kentridges video Second-hand Reading, og en liveopptreden av Satch Hoyts Hair Combing Cycle 1530

Miniseminar: 27. mars hos ​Goethe-institut Oslo​.

En interaktiv digital publikasjon blir utgitt i forbindelse med utstillingen og vil være tilgjengelig på joomag.com.

Tags

Kunsthallene i Norges formål er å ivareta de norske kunsthallenes interesser og å formidle kunnskap om kunst og kunstens plass i samfunnet.