Grå Volvo er svenskenes desiderte bruktbilfavoritt

Pressemelding   •   mai 13, 2014 09:44 CEST

Svenske KVD Bilpriser har tatt temperaturen på det svenske bruktbilmarkedet. I deres rapporter fremkommer det at 200 000 bruktbiler har byttet eiere det siste halvåret, til en total verdi av 20 milliarder norske kroner. Svenskenes ubestridte bruktbilfavoritt er Volvo, foran tyske Volkswagen.

Grå Volvo er den desidert mest populære bilen når svenskene kjøper bruktbil i dag. Statistikken fra KVD Bilpriser, Sveriges ledende bilvurderingsselskap, viser i tillegg at folk fra Stockholm kjøper flest bruktbiler, mens svensker lenger nordpå kjøper de dyreste bruktbilene. Slike og andre funn finnes i KVD Bilprisers bilmarkedsrapport for første kvartal, samt i deres omfattende kartleggingsrapport av bruktbilen i Sverige, kalt Sverigebilen.

Volvo vinner
Rapporten Sverigebilen viser blant annet at 200 000 brukte biler har blitt kjøpt av privatpersoner i Sverige det siste halvåret, og at nesten hver femte (19 prosent) av disse bilene er en Volvo. Det gjør Volvo til det mest populære merket på det svenske bruktbilmarkedet, etterfulgt av Volkswagen som står for 11 prosent. Totalt har bruktbiler for til sammen drøye 20,2 milliarder kroner byttet eiere det siste halvåret.

Statistikk fra Sverigebilen viser også at grå er den mest populære fargen når svenskene kjøper bruktbil. Omtrent hver fjerde bruktbil (27 prosent) svenskene kjøper er grå, mens svart er andrevalget.

«Når det kommer til bilmerker dominerer Volvo fullstendig bruktbilmarkedet. Rapporten viser også tydelig at bruktbiler er dyrest i Nord-Sverige og minst populære på Gotland i sør», sier Jonas Björkman, sjef for vurdering og research på KVD Bilpriser.

Store regionale forskjeller
I Sverigebil-rapporten har man foruten å kartlegge markedet for bruktbiler på riksnivå, også kikket nærmere på fordelingen ellers i landet.

Rapporten viser blant annet at Stockholm er det fylket (län) hvor det kjøpes flest bruktbiler, omtrent 35 000 det siste halvåret. I den andre enden er bruktbilkjøp minst populært blant folk på Gotland, hvor tilsvarende tall er 900 for samme periode.

De dyreste bilene kjøpes i Nord-Sverige, uansett om det gjelder kjøp fra bilhandel eller privatperson. Jämtland topper listen når det kommer til bruktbiler som kjøpes av bilforhandler mens i Norrbotten kjøper man de dyreste bilene fra privatpersoner.

Rapporten Sverigebilen er basert på bruktbiler som er mellom 6 og 10 måneder gamle. Bilene har blitt solgt fra bilforhandlere og privatpersoner, og kjøpt av privatpersoner, under perioden oktober 2013 – mars 2014. For tilgang til rapporten Sverigebilen samt KVD Bilprisers bilmarkedsrapport for Q1 2014, se relatert dokumenter.

For ytterligere informasjon om rapportene, vennligst kontakt: Mathias Björkman, VD, KVD Bilpriser mathias.bjorkman@bilpriser.se 070 996 64 76

For informasjon om KVD Norge, vennligst kontakt: Håkon Bråthen, Regional Manager Norway i KVD hakon.brathen@kvdnorge.no 950 55 803

KVD er Nordens største uavhengige, nettbaserte markedsplass for brukte biler. Selskapet ble etablert i Sverige i 1991, og selger over 20.000 personbiler og 10.000 maskiner og tunge kjøretøy via sin markedsplass kvd.se. I konsernet inngår også Sveriges største vurderingsside www.bilpriser.se.

KVD har ca. 200 ansatte og er representert på 11 steder i Sverige. Fra høsten 2012 er selskapet også representert på Løren i Oslo. KVD eies av Private Equity- konglomeratet Ratos, som blant annet også eier selskap som Jøtul, Arcus-gruppen, SB Seating (tidl. HÅG) og Bisnode.

www.kvdnorge.no

Kommentarer (0)