Grenland Barnehagedrift er solgt

Fra og med juli 2016 overtar Læringsverkstedet barnehager alle de 11 barnehagene til Grenland Barnehagedrift.

Grenland barnehagedrift er en privat barnehageaktør som er eid av Ingeniør K. A. Bråthen AS, Eirik Sannes Østerlid og Østerlid AS. De 11 barnehagene ligger i kommunene Skien, Bamble, Sauherad og Sandefjord, og har til sammen rundt 1100 barn og 270 ansatte. Hovedkontoret ligger i Skien.

– Grenland Barnehagedrift ser på Læringsverkstedet som en svært god samarbeidspartner for å utvikle kvaliteten på barnehagetilbudet ytterligere. Læringsverkstedet er en anerkjent, stor norskeid barnehageeier som med sin kompetanse vil bidra til å styrke organisasjonen både som barnehagedriver og arbeidsgiver, sier Knut Bråthen, eier av Grenland Barnehagedrift i en pressemelding.

Randi og Hans Jacob Sundby, eiere av Læringsverkstedet.

Foto: Iris Lyngmo

Læringsverkstedet er en av Norges største private barnehageaktører. Nylig overtok de Soria Moria Barnehager i Arendalsområdet og nå etablerer de seg også i Telemark ved å overta Grenland Barnehagedrift.

– Det er med stolthet og ydmykhet vi overtar Grenland Barnehagedrift. Grenland barnehagedrift er en svært solid og godt etablert barnehagekjede med gjennomgående høy kvalitet. Vi ser frem til å jobbe videre, og ikke minst bli kjent med både barn, ansatte og foreldre i disse 11 barnehagene! sier eierne av Læringsverkstedet, Randi og Hans Jacob Sundby.

Grenland Barnehagedrift beholder navn og driftsform og fortsetter driften som før.

Om Læringsverkstedet

Læringsverkstedet er en privat barnehageaktør som eies av pedagogene Randi og Hans Jacob Sundby. Barnehagekjeden har over 100 barnehager i Norge, med over 8000 barn og over 3500 ansatte. Hovedkontoret ligger på Jessheim.

• Skole

• Akershus

LÆRINGSVERKSTEDET skal utvikle og drifte Norges beste barnehager, der barn kjenner seg verdifulle, foreldrene opplever trygghet og medarbeiderne får alle muligheter til å gjøre en god jobb. Vi er tilsammen nesten 150 barnehager i Norge, og våre samlede menneskelige, faglige og økonomiske ressurser skal sikre at Læringsverkstedet vokser videre og inntar følgende posisjon: Varme mennesker - faglig best.

Læringsverkstedet tror på glede – gjennom lek, musikk, samlinger, tegning, maling, dans og alt annet som skjer i løpet av dagen. Glade barn vokser på alle livets områder.

Læringsverkstedet tror på kunnskap – både hos ledelse, personale, foreldre/foresatte og barna selv. Barnehagen skal være et sted der kunnskap lekes inn i barna. Vi er en del av et læringsløp som begynner i barnehagen og varer livet ut. Vi er begynnelsen. Og godt begynt, … vet du. Derfor legger vi stor vekt på våre medarbeideres kunnskap, både den de har med seg når de kommer og den de får hos oss. Våre ledere, pedagoger og assistenter kan jobben sin, skjønner barn og vet hvordan de skal sees og stimuleres.

Læringsverkstedet tror på rammer – fordi de gjør livet forutsigbart og trygt for små mennesker (og for store!). Gode rutiner, gjenkjennelige aktiviteter, faste ritualer og repetisjoner skaper lek og læring. Dette gir oss alle fast grunn under føttene så vi kan ta sats og nye steg.

Læringsverkstedet tror på frihet – som betyr at den enkelte barnehage skal finne sine løsninger basert på den lokale virkeligheten. En god barnehage drives lokalt. Vi trer ingenting over hodet på ledelse, personale eller foreldre/foresatte. I stedet lytter vi med nysgjerrighet og deler erfaringer med glede.

Læringsverkstedet tror på trygghet – fordi trygge barn bygger vennskap, åpner seg, våger å gjøre nye ting, tar utfordringer og får en grunnmur for livet. Vi voksne vet at trygghet også handler om forutsigbarhet og økonomi. Læringsverkstedet drives godt og har derfor ressurser til å satse både på folk, bygninger og utstyr. Vi er langsiktige fordi våre eiere er pedagoger selv.

Gjør dette oss helt forskjellige fra alle andre? Neida. Så godt som alle barnehager i Norge, enten de er private, kommunale eller foreldreeide, er gode. Nesten alle jobber etter de samme grunnleggende prinsippene for pedagogikk. Barn og foreldre/foresatte er stort sett godt fornøyde. Så Læringsverkstedet er ikke helt annerledes, vi er litt annerledes. Litt mer langsiktige, antageligvis. Kanskje litt mer opptatte av tryggheten og gjenkjenneligheten både for personale, foreldrene og barna. Litt mer fokuserte på å dele, fordi deling er forutsetning for all vekst.

Så vi tror at du og dere vil oppleve en liten forskjell når dere velger oss. Enten dere skal selge en barnehage, bygge en barnehage eller velge en barnehage. Men selv en liten forskjell kan bety mye. Det vet vi alle.

Trude Sydtangen

Pressekontakt Leder for Barnehagedrift 41538018