Robotene tar over - i hus og hage

Pressemelding   •   mai 16, 2014 09:20 CEST

Stadig flere skaffer seg roboter til å gjøre kjedelig husarbeid. Gressklipperroboter er de klart mest populære.

Det er tid for vårrengjøring i hus og hage, og mange lar roboter gjøre jobben. Maskiner som støvsuger, vasker og klipper gress er i ferd med å bli et vanlig syn.

– Gressklipperroboter er mest populære. I fjor ble det solgt omtrent 4.000 i Norge og hele 30.000 i Sverige, sier administrerende direktør i Lefdal, Trond Samuelsen.

De automatiske gressklipperne blir de stadig mer avanserte.

– De nyeste fra Robomow kan styres fra nettbrett eller mobil, akkurat som en fjernstyrt bil. De har også tyverialarm som varsler deg på mobilen dersom noen stikker av med dem, sier Samuelsen.

Pusser vinduer

Robotstøvsugeren har eksistert lenge og kjøpes fortsatt av mange. Nå finnes det også roboter som kan vaske gulvene med fuktig klut.

Vår er tiden for vinduspuss. Nå er det kommet en robot som tar denne jobben også, og den har ikke høydeskrekk.

Indream Hobot er den mest spennende robotnyheten i år. Den suger seg fast på et hvilket som helst vindu og bruker mikrofiberkluter til å rengjøre overflaten. Hobot kan jobbe i timevis, siden den får kraft gjennom en kabel fra stikkontakten. Dersom strømmen skulle gå, vil den ikke falle ned, men henge fast på vinduet i en halv time, sier Lefdal-sjefen.

Roboten kan brukes på mer enn vinduer.

– Den tar veggfliser, dusjkabinetter og glassbord, ja, kort sagt, alle harde og rette overflater, sier Samuelsen.

Det blir stadig færre oppgaver som roboter ikke kan gjøre.

WheeMe er en ”koserobot”. Den kjører forsiktig over kroppen din, kiler deg på ryggen og gir deg lett kosemassasje, sier Samuelsen.

Og fremtiden vil bringe flere nye påfunn.

– Snart kan du skaffe deg en robot som går fra rom til rom og renser luften, mens den sender levende bilder til mobiltelefonen din, sier Samuelsen.

Ingen hushjelprobot

Mange har ventet på den komplette robothushjelpen, som både vasker, stryker og bretter klær, før den lager en deilig middag til familien. Den kommer ikke, spår fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, som leder Fremforsk, senter for fremtidsforskning i Århus i Danmark.

– Vi får kommer neppe til å få en menneskelignende robot som går etter oss, ruller med de digitale øynene og sukker over menneskenes dumhet, sier Jensen.

Han tror det vil komme flere roboter som gjør enkeltoppgaver.

– Jeg ser for meg en stor holografisk 3D-skjerm som man kan snakke med direkte, og som holder styr på både alle familiemedlemmene og alle de mange robotene, sier Jensen.

Robothjelp vil bli enda mer utbredt hos eldre og bevegelseshemmede, mener fremtidsforskeren.

– Robotene vil i fremtiden utføre alt det arbeidet vi selv ikke klarer eller gidder å gjøre, som å holde huset rent. Mer lystbetonte oppgaver, som for eksempel matlaging, vil fortsatt i stor grad bli gjort manuelt, mener han.

Snart kan vi altså ligge i hengekøya og nippe til et glass vin, mens en hær av roboter arbeider i bakgrunnen. Samuelsen i Lefdal tror ikke det vil gjøre oss late.

– Når sola endelig er framme og du har lyst til å grille litt, skal du ikke stå der med dårlig samvittighet fordi gresset er høyt og vinduene er skitne. I en travel hverdag er det godt å kunne sette bort de kjedelige oppgavene og heller gjøre litt hyggeligere ting selv, sier Samuelsen.

Siden 1936 har Lefdal solgt elektriske apparater i Norge. Eventyret startet på Bekkestua i Oslo og i dag har vi 22 store varehus.

Du finner oss i Oslo-området, Drammen, Haugesund, Hamar, Fredrikstad, Sandnes, Trondheim, Bergen, Volda, Ulsteinvik, Ålesund, Molde, Kristiansand, Skien og Moss.