LEGO® Gruppen ruller rett inn i Guinness rekordbok som verdens offisielt største dekkprodusent

Pressemelding  •  10-07-2012 07:30 CEST

I 2012 feirer LEGO® gruppen 50-årsjubileet til LEGO hjulet, og hva kan vel være en bedre markering av dagen enn en plass i Guinness rekordbok som "den som produserer flest dekk i året".

Du trodde kanskje at Pirelli, Goodyear eller Michelin er verdens største dekkprodusent, og det er ikke så rart. Men sannheten er at det vesle LEGO dekket ruller rett over disse merkene med en produksjon på ufattelige 318 millioner LEGO dekk i året. Det tilsvarer mer enn 870 000 hver dag!

LEGO dekket produseres kontinuerlig ved LEGO fabrikkerne som produserer dekk 24 timer i døgnet, 365 dager i året, og grunnen er selvfølgelig at nesten halvparten av alle LEGO sett inneholder hjul.

Helene Teichert, PR Manager for LEGO Gruppen i Nordic Benelux, forteller: "At vi har kommet i Guinness rekordbok som den som produserer flest dekk i året på verdensbasis, er sannsynligvis en overraskelse for mange – men ikke for oss. Og vi er svært fornøyde med å ha satt denne rekorden 50 år etter at LEGO dekket ble utviklet. Det ligger i kortene at vi tidligere har satt nye rekorder for bygging av verdens høyeste LEGO tårn. Kreativiteten kjenner imidlertid ingen grenser i LEGO universet, og med denne verdensrekorden har vi beveget oss utenfor boksen."

Fantasien har alltid vært det viktigste, og frem til hjulet ble utviklet i 1962, bygde barn simpelthen hjul ved hjelp av LEGO klosser. I dag inneholder annethvert LEGO sett hjul – fra politibiler til safari-jeeper – noe som virkelig setter fart på fantasien!

Fakta om hjulet

• LEGO gruppen produserer 381 millioner hjul i året
  • Før LEGO hjulet ble lansert, inneholdt enkelte LEGO sett forhåndsstøpte miniatyrbiler. Utover det lagde barn hjul ved hjelp av klosser fra LEGO samlingen sin.
  • Det første LEGO hjulet kom på markedet i sett nummer 400, som kom i 1962. Dette ble det bestselgende settet i 1967 med totalt 820 400 esker.
  • Det minste LEGO hjulet er 14,4 mm høyt og tilhører en liten toseter.
  • Det største LEGO hjulet er 10,7 cm høyt og brukes på monstertraktoren fra LEGO Technic, Power Puller, som ble lansert i 2000.

Vil du ha mer informasjon, kan du besøke vårt presserom eller kontakte

Helene Teichert, PR Manager Nordic Benelux, LEGO Norge

helene.teichert@LEGO.com,

OM LEGO GRUPPEN

LEGO gruppen er en privateid familiebedrift som er basert i Billund i Danmark. Den ble etablert i 1932, og i dag er gruppen en av verdens ledende produsenter av lekeutstyr for barn, med omkring 10 000 ansatte globalt. LEGO gruppen er engasjert i utviklingen av barns fantasi og kreative evner. LEGO produkter selges i mer enn 130 land.

LEGO og LEGO logoen er varemerker for LEGO gruppen. ©2012 The LEGO Group.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom