Satser nytt lengst i vest

Nyhet   •   nov 30, 2016 11:01 CET

Ytterst i havgapet, på Norges vestligste bebodde øygruppe, ligger Bulandet Fiskeindustri. Anlegget er et av få som foredler hvitfisk her i landet. Opp mot ti tonn i timen går unna når seien kommer inn fra havet rett utenfor.

En times fergetur fra fastlandet, forbi Alden – et fjell som stikker loddrett opp av havet – og du går i havn på Værlandet. Derfra går turen på smale veier og utallige broer, med lune viker, forblåste skjær og koselige hus og sjøboder. Forbi fargerike postkasser, beplantede støvler og skilt dekorert med strikk. Langt ute, nesten ved enden av veien, ligger Bulandet Fiskeindustri, et topp moderne anlegg for foredling av hvitfisk.

Tekst: Nina Blågestad

Foto: Nina Blågestad, Geir Olsen og Lars Grepstad

Kvalitet på topp

– Vi har investert mye de siste årene, blant annet i et helt nytt paneringsanlegg, forteller daglig leder Per Arild Tysse.

I den store, hvite bygningen i sjøkanten har mer enn 25 årsverk sin arbeidsplass. Her inne lages i alt 40 ulike fiskeprodukter som sendes over hele verden. Høysesongen i fabrikken er når seien kommer, fra påske til sommerferien. Da strømmer båtene til for å levere fersk pale, som det kalles her vest, og produksjonen går for fullt.

– Med våre to filetmaskiner klarer vi 7-10 tonn sei i timen eller 50-80 tonn per dag, forteller Tysse.

Tett kontakt med fiskerne sikrer fabrikken den beste kvaliteten av fersk fisk. I tillegg til sei videreforedler fabrikken blokker av frossen torsk til ulike produkter. Også den blir kun kjøpt når kvaliteten er på topp. Torsken er linefisket, noe som gir jevnere kvalitet. Den er hentet inn på vinteren, når den er på sitt beste.

Moderne paneringsanlegg

Bulandet Fiskeindustri (Bufi) har lange røtter. På Holmen, der fabrikken ligger i dag, har det vært både silde- og taremottak. I 1972 ble Bulandet Fryseri etablert, med 50 prosent eierskap fra Lerøy og 50 prosent fra familien Nikøy, familien til dagens leder Per Arild Tysse.

For fiskefabrikken ytterst i havgapet har lønnsomhet og produksjon variert. På midten av 1990-tallet kom spørsmålet om man skulle satse eller legge ned.

– Da engasjerte lokalsamfunnet seg. De ville at det fortsatt skulle være aktivitet her. Noen lokale ildsjeler fikk med seg private investorer, lokalt næringsliv og kommunen, og skaffet nok kapital til et nytt anlegg. Det sto klart i 1997, forteller Tysse.

Dermed er fabrikkbygget eid av et eierselskap med 130 lokale aksjonærer, Askvoll kommune og Lerøy.

– Det er veldig positivt å ha lokalbefolkningen med oss på den måten, men det er vel neppe en vanlig form for eierskap, påpeker Tysse.

Fra 2009 startet prosessen med å skape en helårsbedrift, og i desember 2015 åpnet fabrikken et nytt og topp moderne lokale for panering. Til sammen kostet det nye anlegget 27 millioner kroner. Også dette realisert ved hjelp av det lokale eierselskapet.

– Panering er gjerne noe man har forbundet med å skjule noe dårlig. Her gjør vi det motsatte, vi tar de beste filetene, og finner den rette balansen som får frem den beste smaken i fisken, sier den daglige lederen.

Trives i kjeledress

Tysse er selv født og oppvokst på Bulandet, og bor noen steinkast unna fabrikken. Egentlig ville han bli snekker, og hadde akkurat dratt til sjøs da han ble hentet hjem for å hjelpe onkelen med driften av fryseriet – en bedrift han kjente godt etter å ha jobbet der sommerstid fra 12-13-årsalderen. I 1987 ble han formann, og i 1992 tok han over som daglig leder. Likevel trives han godt i kjeledress og står like gjerne i produksjonen som på kontoret.

– Hva er du mest stolt over?

– At vi har klart å holde det i gang og skape nye produkter. Vi må hele tiden utvikle oss. Vi kan ikke bare fortsette med det vi alltid har gjort, men hele tiden se etter nye muligheter, sier Tysse, som i dag ikke har eierinteresser i selskapet.

Takker broene

Å være Norges vestligste fiskefabrikk har sine utfordringer kommunikasjonsmessig. Fergen fra Askvoll til Værlandet tar en time. Likevel var situasjonen mer komplisert før 2003, da Værlandet og Bulandet endelig ble bundet sammen, av seks broer. Før det gikk det ferge til Bulandet syv ganger i uken. Den tok 2,5 time og kunne ikke gå i sterk kuling.

– Fergen var bare fire meter under taket, slik at jeg måtte være tidlig ute med å bestille spesialbiler. Ganske ofte ble turen kansellert, fordi bilene ikke kom seg over den ene eller andre veien. Etter at broene kom har vi nesten ikke hatt kanselleringer, sier Tysse og legger til at han tviler på at bedriften hadde vært der i dag om ikke veiene ble utbygd. I dag går det mellom to og tre trailere i uken med fisk fra Bulandet til Oslo, og videre ut i Norge og verden.

Drømmedag på fabrikken

Det bor 250 mennesker på Bulandet og 200 på Værlandet. Når ungdommene her er 15, må de til land for å fortsette skolegangen. At de tidlig flytter på hybel gjør folk herfra mer selvstendige, mener Tysse. Mange kommer tilbake for sommerjobb på fabrikken. Her lærer de seg fort å jobbe raskt og effektivt.

– Vi ser at mange av de som har jobbet her, kommer seg langt i livet. Det er bra å ha på CV-en at du er villig til å ta i et tak, sier Tysse.

Som hjørnesteinsbedrift gjør fabrikken sitt for å starte tidlig med rekruttering. Allerede som seksåringer blir øyboerne invitert til en «drømmedag» innenfor dørene.

– Dette er noe vi har begynt med for å vise hvilke muligheter som finnes. Alle seksåringer får en dag her og en dag på fiskebåt, der de blant annet får skjære fisk. Noen synes det er helt topp og vil begynne å jobbe her, andre synes det er skikkelig ekkelt, smiler Bente Norheim.

Hun er produksjonsleder, noe som innbefatter alt fra å trå til i produksjonen til forefallende arbeid. Med fartstid siden 1990-tallet har hun vært gjennom mange faser sammen med fabrikken.

– Jeg er stolt over at vi klarer å skape arbeid til så mange, sier hun.

Stolt ordfører

En av Bufis trofaste bidragsytere er kystnotbåten «Vesterhav». Det topp moderne fiskefartøyet på 38,5 meter eies av tre brødre Norheim. Eier og skipper Roar Norheim feirer i år 40-årsjubileum som fisker og er glad for å kunne levere sei i sin egen hjemmehavn. Bare i år har skipet skaffet 1000 tonn sei til Bufi. Andre fiskeslag må de levere på andre mottak.

– Det betyr mye for oss å kunne gå hit, det er her vi hører hjemme, sier Norheim.

Ordfører i Askvoll kommune, Frida Melvær (H), er også stolt over det Bulandet Fiskeindustri har fått til.

– Arbeidsplassene her betyr veldig mye for lokalsamfunnet, spesielt viktig er den som kvinnearbeidsplass, sier Melvær.

– Jeg er glad for at det blir satset fra Lerøy sin side, med den kompetansen og det miljøet som er rundt fabrikken. Jeg har troen på dette er en bedrift som står seg, særlig på grunn av den lange fartstiden, sier Melvær og legger til at det vil satses mye mer innen fiskeri og havbruk i fremtiden.

– Bulandet ligger langt fra fastlandet, men veldig sentralt for flåten som leverer, understreker hun.

Som buværing selv er Melvær stolt over at produkter fra hennes lille hjemsted er ettertraktet i store deler av verden.

– Bulandet er et livskraftig lokalsamfunn det alle drar i samme retning. Spesielt de siste årene har det skjedd mye positivt. Fordi det ligger så avsidesliggende til, må en ha kreativitet og oppfinnsomhet for å overleve. Viljen til å få til ting og motet til å satse vil jeg si er fremtredende for folket der ute. De får til mye med få folk, skryter ordføreren. '

Visste du at…

Bulandet og Værlandet i Sogn og Fjordane er Norges vestligste bebodde øysamfunn.

...Bulandet Fiskeindustri lager i alt 40 forskjellige produkter. De blir eksportert til ni ulike markeder verden over.

...Et steinkast unna Bulandet Fiskeindustri åpner snart øyenes første svømmehall. Ideen kom allerede på 60-tallet, og nå står snart svømmehall med treningsrom klart i vannkanten. Hele prosjektet er bygd på dugnad.

...Bulandet og Værlandet byr på aktiviteter for alle. Det flate terrenget gjør øyene perfekt for sykkelturer. Sykler får du leie på butikkene. Du kan blant annet besøke Norsk Sjøfuglsenter, få innblikk i historien i Temaparken eller bestige Alden – den norske hest (481 moh). Øyriket frister også med hvalsafari og mange turløyper.