​Norgesnyhet – Lerøy først ute med poke i butikk

Pressemelding   •   feb 10, 2017 09:20 CET

Poke - uttales poh-kay - er et perfekt måltid for folk på farten og passer like godt til lunsj som middag og kvelds. Den smakfulle, sunne fiskesalaten er serveringsklar og spises rett fra boksen med gaffelen du finner i lokket.

Den Hawaii-inspirerte supermaten poke har funnet veien til norske butikkhyller. Endelig kan forbrukere teste ut sushiens nye utfordrer.

Den sunne hurtigmaten er marinert, rå fisk servert med råkostsalat, byggryn eller quinoa og en smakfull soyasaus. Poke - uttales gjerne poh-kay - er et perfekt måltid for folk på farten og passer like godt til lunsj som middag og kvelds. Den smakfulle, sunne fiskesalaten er serveringsklar og spises rett fra boksen med gaffelen du finner i lokket.

Laks med byggryn og quinoa
I sin enkleste form består poke av marinert fisk, sesamfrø og hakket vårløk. Lerøy har laget to ulike smaksvarianter som du kan plukke med oss fra dagligvarehyllene. Begge inneholder strimler av gulrot og hodekål samt rå laks. Og mens den ene fiskesalaten frister med superfrøet quinoa og pokesaus, serveres den andre med byggryn og ponzusaus.

Sunt og enkelt
Med det nye produktet ønsker sjømatprodusenten Lerøy å servere et helhetlig måltid fullt av proteiner, gode fettsyrer, vitaminer og mineraler. Denne cocktailen av en fiskerett er noe av det mest trendy innen sjømat akkurat nå. At det i tillegg er sunt og lettvint gjør poke til et godt valg i hverdagen.

Hawaii-inspirert matrett
Den sunne fiskesalaten som har tatt verden med storm er noe annet enn sushi og morsommere enn salat. Gatematen fra Hawaii ble utviklet av lokale fiskere og ble etterhvert en yndet rett blant surfere. Derfor har den også fått tilnavnet surfers salat. Egne poke-restauranter har poppet opp rundt omkring i verden – og nå har den nye trendretten altså funnet veien til butikkhyllene i Norge for første gang. Poke finner du hos Meny, Spar og Kiwi.

Lerøy er et av verdens største sjømatkonsern med røtter tilbake til 1899. Omsetningen i 2015 var på drøye 13 milliarder kroner. Hovedkontoret er i Bergen og bedriften har rundt 2 500 ansatte i inn- og utland.