Ren plankekjøring

Pressemelding   •   mai 04, 2016 16:03 CEST

Grillplanke med laks fra Lerøy - to varianter

Lerøy gjentar suksessen fra i fjor. Nå finner du grillplanken i butikk

Å grille fisk på planke blir stadig mer populært selv om det har lange tradisjoner både i Norge og flere deler av verden. Denne sommeren legger Norges største sjømatprodusent norsk laks på planke. Dermed kan du også kan oppleve den utsøkte røyksmaken av sunn, saftig fisk.
– Grilling av sjømat på planke er en urnorsk måte å lage fisk på, og det gir laksen en kraftigere smak samtidig som du bevarer saftigheten, sier produktutviklingssjef i Lerøy, Fredrik Hald.

Perfekt turmat
Han anbefaler grillplanken både til hjemmebruk, skoleavslutninger, som turmat og så videre. Sommerens grillprodukt er en 350 g laksefilet vakuumert på furuplanke fra Hardanger, klar for å legges rett på grillen eller bålet. I løpet av noen minutter på varmen blir resultatet en lett-røkt laks med spennende og delikat smak.

– Enklere blir det ikke. Dette er ren plankekjøring!

Grillmat på 1-2-3

To smaker

Grillplanke med laks kommer i to smaker, naturell og sitronpepper. Dermed har du også muligheten til å smaksette laksen med ditt favorittkrydder. Salt, pepper og dill passer for eksempel ypperlig til laks. Ønsker du å marinere fisken bør den legges på rundt 30 minutter før tilberedning.
Og lurer du på hva du skal servere til, kan vi foreslå hjemmelaget potetsalat samt dine favorittgrønnsaker grillet i folie sammen med litt smør og krydder.

TIPS & TRIKS

Det kan røyke en del fra planken, men det tilfører bare en deilig aroma til fisken. Om planken skulle ta fyr er det bare å dusje med litt vann.

Planken kan brukes på nytt til den er forkullet, sprukken eller umulig å rengjøre.

Slik gjør du den klar for nytt bruk: Skrubb av fiskeskinn og vask planken. La den tørke til neste gangs bruk. Bløtgjør planken i vann minimum 2 timer før bruk.

Lerøy er et av verdens største sjømatkonsern med røtter tilbake til 1899. Omsetningen i 2015 var på drøye 13 milliarder kroner. Hovedkontoret er i Bergen og bedriften har rundt 2 200 ansatte i inn- og utland.