Stor interesse for 3D-TV

Stor interesse for 3D-TV

3D-teknikk har kommet for å bli. En ny svensk undersøkelse viser at én av tre husholdninger kommer til å ha et 3D-produkt i hjemmet innen fem år.

En ny undersøkelse utført av Novus for LG i Sverige viser at «søta bror» er svært positivt innstilte til 3D-teknikk. Over halvparten av respondentene stiller seg positive til muligheten til å se på TV i 3D. Mer enn en tredjedel av respondentene sier at de kommer til å anskaffe et 3D-produkt til hjemmet innen fem år, og over halvparten kan tenke seg å betale ekstra for 3D-funksjonalitet til sitt TV-apparat.

I følge undersøkelsen er det ingen som tror at 3D er en forbigående trend. Derimot tror 40 prosent at det kommer til å være den nye standarden innen fem år. Interessen og holdningen til 3D har blitt mer positiv siden 2010, og i dag anses 3D for å være fremtidens teknikkløsning.

– Dette er et spennende resultat og bekrefter den økende etterspørselen etter 3D-TV vi har sett det siste året. Mer enn hver tiende TV vi selger i Norden i dag har 3D-funksjonalitet. I forbindelse med at neste års store sportsbegivenheter OL og EM i fotball, vil sendes i 3D, tror vi også at etterspørselen kommer til å øke ytterligere, sier Thomas Wering, nordisk markedssjef for Home Entertainment i LG Electronics.

Triggere og barrierer
En av grunnene til at respondentene er positive til 3D er først og fremst på grunn av de heftige effektene og følelsen av å befinne seg i sentrum av hendelsene. I følge undersøkelsen er det filmer, spesielt action og animasjonsfilmer, naturprogram og videospill vi vil se i 3D. De sterkeste barrierene mot 3D er at det fortsatt finnes begrenset innhold og at brillene føles ubekvemme, noe LG har tatt tak i i utviklingen av sine Cinema 3D-TVer.

– Stadig flere populære spill og filmer kommer nå i 3D, noe som gjør at konsumentene får øynene opp for det. Men mengden innhold er egentlig ikke noe problem ettersom moderne 3D-TVer kan konvertere 2D-materiale til 3D. Når det gjelder briller stemmer det at første generasjons aktive 3D-briller var tunge, dyre og dessuten batteridrevne, men våre Cinema 3D-briller er av samme lette og behagelige type som brukes på kino. Har du allerede slike briller finnes det clip-ons du kan kjøpe, sier Thomas Wering.

Økende etterspørsel hos LG
I dag har omtrent halvparten av TV-modellene LG selger i Norden 3D, og drøyt halvparten av disse har Cinema 3D-teknikk. I løpet av det siste året har etterspørselen økt, og de siste tolv månedene har salget av 3D-LCD gått fra å utgjøre drøyt en prosentandel av det totale LCD-TV-salget, til nesten elleve prosent. Innen 3D-plasma er etterspørselen enda mer markant, fra drøyt én prosent til 22 prosent.

Når etterspørselen etter 3D øker, øker også behovet for informasjon om den nye teknikken. Den mest populære kilden til informasjon om 3D, i følge 70 prosent av respondentene, er produsentenes websider. LG har laget en egen 3D-site slik at informasjonstørste kunder og 3D-elskere raskt og enkelt kan få tilgang til alt man trenger å vite, og litt mer. LGs 3D site finnes her: www.lg.com/no/3d/index.jsp

Fakta fra undersøkelsen:

• 65 prosent av respondentene er positive til 3D-teknikk generelt. 52 prosent er positive til 3D-TV.
  • De kanalene som er mest forbundet med 3D er kino (83 prosent) og TV (74 prosent)
  • 72 prosent har opplevd 3D på kino og 34 prosent har opplevd 3D på TV
  • På spørsmålet om hvilket produkt med 3D-funksjonalitet respondentene ønsket seg, sier 50 prosent TV, 27 prosent spillkonsoll og 19 prosent bærbare datamaskiner.
  • Fire av ti tror at 3D kommer til å være den nye standarden innen fem år
  • Tre av ti tror at det vil finnes en felles standard for alle 3D produkter i fremtiden
  • Når du kjøper et 3D-produkt er de viktigste kriteriene bra bildekvalitet (95 prosent), at du kan teste produktet i butikk (88 prosent), samt at butikkpersonalet er kunnskapsrike (86 prosent)
  • De positive egenskapene med 3D er ifølge respondenten de kule, sterke effektene, samt følelsen av å befinne seg midt i sentrum av hendelsene
  • De negative egenskapene anser respondentene for å være lite innhold, stygge og ubehagelige briller, samt de ikke vet nok om teknikken

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Novus i perioden 23. september til 3. oktober 2011 i Sverige. Hensikten var å kartlegge svenskes 3D-vaner og konsumentenes måte å bruke produkter som TV-apparater, mobiltelefoner og datamaskiner, og hvordan de ulike produktene er relatert til hverandre, samt hvordan konsumentene ser på den nye 3D-teknikken. Antall respondenter var 1101 personer, menn og kvinner i alderen 18-45 år i Sverige.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 93 000 ansatte i mer enn 120 selskaper verden rundt. Den globale omsetningen i 2010 utgjorde USD 48,2 milliarder. LG Electronics er verdens største produsenter av skjermer til flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap.

Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. Selskapet er delt inn i fem forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions og Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiske omsetningen var rundt 2,3 milliarder NOK i 2010. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Om LG Home Entertainment
LG Home Entertainment Company (HE) er en fremtredende global produsent av flatskjermer og audio- og videoprodukter for hjemmebruk så vel som for profesjonelle brukere. LG HE omfatter blant annet LCD- og plasma-tv, hjemmekinosystem, Blu-ray-spillere, lydkomponenter, videospillere og plasmaskjermer. LG streber alltid etter å føre teknologien fremover for å kunne forbedre mulighetene til underholdning i hjemmet og har fokus på å utvikle produkter med smarte funksjoner og stilren design.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.