10 gode tips til rene og pene glass

Pressemelding   •   nov 11, 2013 06:56 CET

Mange opplever at glassene ikke blir like skinnende rene som de ønsker. Her er 10 gode tips til hvordan du kan vaske glassene rene.

1. Temperaturen på oppvaskvannet bør ikke være for høy. Velg helst et skåne- eller miljøprogram ved ca 50 °C som vasker opp på kort tid, selvsagt forutsatt at oppvasken blir helt ren. Gamle, inntørkede matrester kan kreve noe kraftigere program.
  2. Doser riktig menge oppvaskmiddel!
  3. Benytt glansemiddel slik at glassene tørker raskere og blir skinnende blanke
  4. Vask ikke gamle glass, spesielt ikke gamle blyglass, i oppvaskmaskinen.
  5. Glass som ikke benyttes bør også vaskes med jevne mellomrom, enten for hånd eller i oppvaskmaskin. Det anbefales at man vasker alle glass et par ganger i året, uansett bruk. Hvis dette ikke gjøres kan glassene få en alkalisk hinne som dannes når glassmaterialet reagerer med fuktighet i luften. Glass som får denne hinnen vil kjennes klissete. Dersom hinnen ikke fjernes kan det føre til glasskorrosjon.
  6. Unngå at glass slår mot hverandre i oppvaskmaskinen. Dette kan gi riper i glassene, noe som videre kan fremskynde glasskorrosjon. Riper i glasset vil også bli tydeligere over tid.
  7. Sett ikke glassene opp ned i skapet fordi dette vil stenge fuktighet inne i glasset. Fuktigheten kan angripe glassoverflaten og medføre glasskorrosjon.
  8. Ikke kople oppvaskmaskinen på varmtvannsinntaket! Ved bruk av for varmt vann under 1. skylling kan matrester brennes fast på oppvasken i stedet for å skylles av. Dessuten øker risikoen for glasskorrosjon ved bruk av for varmt vann. Dersom du ikke har spesielt hardt vann er det ikke nødvendig å benytte maskinens funksjoner for å redusere vannhardheten. Dette vil avionisere vannet, noe som øker risikoen for glassangrep.
  9. Bruk oppvaskmaskinen kun når du er hjemme. Da kan du holde øye med forløpet og åpne døren med en gang programmet er ferdig slik at den fuktige luften så fort som mulig forlater maskinen. Da vil glassene tørke fort, noe som vil minske faren for glasskorrosjon. Å sette oppvaskmaskinen på over natten er ikke gunstig fordi glassene da blir stående veldig lenge i fuktig luft.
  10. Dersom glasskorrosjon først har oppstått er det lite å gjøre med dette på egenhånd. Hadeland Glassverk reparerer glass ved hjelp av syrepolering. Dersom det bare er snakk om belegg på glasset kan dette skylles i sitronsyre eller eddik.