Bli kvitt fettet til jul

Pressemelding   •   des 15, 2015 11:57 CET

Julefettet kan by på problemer på så mange måter. Lilleborg Forbrukerservice har gode råd og tips for å hindre at fett på avveier skaper problemer.

- Fett er et av de store temaene når opprådde forbrukere henvender seg til oss i en travel førjulstid. Heldigvis finnes det forholdsregler vi kan ta, og krisetiltak om uhellet skulle være ute, sier Malin Skaar, leder i Lilleborg Forbrukerservice.

Tette sluk
Et velkjent problem for mange er tette sluk. Det aller viktigste rådet for å unngå det, er å ikke helle matfett i vasken eller toalettet. Det størkner og tetter rørene! Malins gode tips for å kvitte seg med fettet, er å helle det over i en melkekartong, og så kaste den i søppelet – sammen med organisk avfall om du sorterer! Fat, stekepanner osv bør tørkes godt over med et tørkepapir før det vaskes. For å forebygge tette rør, kan det ellers være lurt å helle litt rørvask i sluket med jevne mellomrom.

Stekeovn og kjøkkenvifte
Stekeovnen og kjøkkenviften får gjerne kjørt seg ekstra i julen. Er disse allerede fulle av smuss og fett, kan det by på utfordringer. For å unngår full røykutvikling på julaften, anbefaler derfor Malin en skikkelig rengjøring før jul!

Rengjøring av filteret til kjøkkenviften:
De fleste filter kan enkelt tas ut og tåler fint å bli vasket i oppvaskmaskinen. Er det lenge siden sist, kan det hende filteret bør bløtlegges først.
- Bruk en blanding av Zalo, Salmi og godt, varmt vann, og la filteret ligge der en times tid. Børst det gjerne med en oppvaskbørste, og skyll så GODT før det til slutt får en runde i oppvaskmaskinen, er Malins gode råd.

Rengjøring av stekeovn:
Dette kan være litt av en jobb, men heldigvis finnes det spesialmidler som gjør jobben betraktelig enklere. Dekk gulv/området rundt stekeovnen med for eksempel avispapir. Spray en ovnsspray som f.eks Jif Ovn&Grill på flatene, følg bruksanvisningen, la det virke anbefalt tid og vask så godt over. Gjenta om nødvendig. Vask godt over med rent vann til slutt, og la gjerne døren stå åpen så det blir luftet godt ut noen timer.

NB! Selvrensende, eller delvis selvrensende, komfyrer skal ikke rengjøres med vaskemidler. De skal «brenne av». Her må man følge komfyrens bruksanvisning.

Flekken fra i fjor
Gamle, glemte fettflekker fra i fjor er irriterende og velkjent for mange.
- Det kan derfor være lurt å ta en titt på juleduken i god tid før julaften. Er det flekker der fra i fjor, kan det se mørkt ut – men det er likevel håp, sier Lilleborgs ekspert. I tillegg til fettflekken, er stearin og rødvin to andre gjengangere. Her er Malins råd:

Fett:
Hell Zalo direkte på flekken. Trykk forsiktig inn i stoffet, med f.eks. en skje, og la det virke i 15 minutter. Skyll så GODT og vask på så høye temperatur som mulig. Jo høyere temperatur du tør å bruke – jo bedre, men se vaskeanvisningen. Er duken hvit eller lys, anbefales et vaskemiddel med blekemiddel, som for eksempel Omo Ultra Hvitt pulver.

Stearin:
Legg duken i fryseren en times tid, slik at stearinen stivner og er lett å pirke av. Helle deretter Zalo direkte på flekke, trykk inn i stoffet, gjerne med en skje, og la det virke i 15. minutter. Skyll så GODT, og vask på så høye temperatur som mulig. Jo høyere temperatur du tør å bruke – jo bedre, men se vaskeanvisningen. Er duken hvit eller lys, anbefales et vaskemiddel med blekemiddel, som for eksempel Omo Ultra Hvitt pulver.

Rødvin:
Skyll flekken i lunkent/varmt rennende vann. Vask deretter på så høy temperatur som mulig. Jo høyere temperatur du tør å bruke – jo bedre, men se vaskeanvisningen. Er duken hvit eller lys, anbefales et vaskemiddel med blekemiddel, som for eksempel Omo Ultra Hvitt pulver.

- Og til slutt et ekstra viktig råd fra Malin Skaar: Glem ikke å oppbevare vaskemidlene utilgjengelige for barn også i den travle førjulstiden!

God jul.

I Lilleborg kan vi mye om tøyvask, rengjøring og hygiene. Generasjoner av nordmenn har stiftet bekjentskap med våre vaskemidler og hygieneprodukter. I over 180 år har vi utviklet, produsert og markedsført våre velkjente merkevarer. Mange av dem er over 60 år gamle, noen enda eldre; Lano,

Lilleborg er Norges største leverandør av vaskemidler og hygieneartikler, og den eneste i sitt slag som driver hele verdikjeden i Norge. Det inkluderer produktutvikling, produksjon, markedsføring og salg. Vi har tre fabrikker i Norge:

I Kristiansund produserer vi produkter til personlig pleie.