Den internasjonale håndvaskdagen 15. oktober 2012

Pressemelding   •   okt 15, 2012 14:47 CEST

Såpe og vann. Så enkelt er det å redde mange liv. Men håndvask må læres – også for norske barn.

I dag, 15. oktober, er den internasjonale håndvaskdagen, Global Handwashing Day. Dagen ble startet i 2008 og er et FN-støttet tiltak der Unicef er med som partner. Hvert år er mer enn 200 millioner mennesker i over 100 land involvert i aktiviteter på håndvaskdagen, som retter seg mot barn og skoler. Tiltaket jobber for at håndvask med vann og såpe skal være mulig i alle land.

- Håndvask med såpe er den enkleste og beste metoden vi kjenner for å forebygge sykdom blant barn. Med et såpestykke og rent vann kan vi enkelt og effektivt forebygge barnesykdommer og redde flere tusen barneliv – håndvask med såpe er verdens billigste og beste vaksine, sier generalsekretær Bernt Apeland i Unicef Norge. Unicef anslår at et barn dør av diaré hvert 30. sekund. Håndvask med såpe og vann, spesielt på kritiske tidspunkter som etter toalettbesøk og før håndtering av mat, reduserer sykdom med henholdsvis 40 og 23 prosent. Internasjonale undersøkelser viser at barn som ikke blir opplært i håndvask med såpe og vann, får diaré dobbelt så ofte som barn som får slik opplæring.

Viktig også i Norge

Også i Norge er håndvask viktig for å slippe å bli syk. Personer som regelmessig ikke vasker hendene sine er mer utsatt for sykdommer som forkjølelse, lungebetennelse og influensa. En landsomfattende undersøkelse fra år 2000 viser at håndvasken blir en kattevask for mange:

·         Halvparten av nordmenn vasker seg ikke på hendene før de spiser.

·         Én av ti vasker ikke hendene etter toalettbesøk.

God håndvask er derfor en viktig rutine for å holde familien frisk og sunn. Men mange norske familier synes det er vanskelig å få barna til å vaske hendene, viser en undersøkelse Synovate har gjort for Lano i 2012:

- Barna har ikke lyst til å vaske hendene, ikke tid til å vaske hendene og forstår ikke hvorfor de skal vaske hendene. Da gjør de det heller ikke, sier Malin Skaar, Lanos håndvaskekspert.

Håndvask som lek hjelper

Noen barn har sterk motstand mot vann i ansiktet eller på kroppen. Ofte lærer barna å vaske hendene selv i 3-4-årsalderen, når de kommer i storbarnsavdelingen i barnehagen. De fortsetter læringen hjemme, men det tar lang tid å innarbeide gode vaner med å vaske hendene når de kommer inn, etter toalettbesøk og før og etter at de har spist. Undersøkelsen fra Lano antyder også at gutter har vanskeligere for å få skikk på håndvasken enn jenter har. Ekspertens råd er å gjøre håndvasken mer lystbetont. - Såpeskum, musikk og lekenhet på badet kan gjøre vaskingen mer lystbetont for ungene. Å gjøre håndvasken til et morsomt rituale og leke det inn i hverdagen sikrer at barna såper seg inn skikkelig og skyller seg grundig etterpå, sier Skaar.

Bilder (vedlagt):

På Verdens Håndvaskdag lærer barna ved Soria Moria Kanvas-barnehage i Oslo å vaske hendene av Lanos håndvaskekspert, Malin Skaar. Over én million skoler og barnehager verden over markerer dagen ved å sette fokus på viktigheten av håndvask. Foto: Truls Brekke/UNICEF

Hva er god håndvask? Det er særlig i tre situasjoner at barna bør lære at håndvask hører med:

·         Når de kommer inn etter å ha lekt ute.

·         Før de spiser.

·         Etter at de har vært på do.

En skikkelig håndvask kan oppsummeres i huskereglen STTT:

·         Såpe – Mengde såpe avhenger av hvor skitten du er på hendene, men i de fleste tilfeller holder det med ett til to pumpetrykk.

·         Tid – håndvasken bør ta 30 til 40 sekunder.

·         Temperatur – Folkehelseinstituttet anbefaler å vaske hendene i varmt/lunkent vann. Varmt/lunkent vann er ikke varmt nok til å drepe bakterier, men fjerner skitt og smuss noe bedre enn kaldt vann. I tillegg er det mer behagelig å vaske hendene i varmt/lunkent vann.

·         Tørking – bruk et rent håndkle og ikke tørk av hendene på skitne buksebein eller lignende. Håndkleet bør helst byttes en til to ganger i uka. Hvis noen i familien er syke, kan de for eksempel ha sitt eget håndkle.

Seks råd for god håndhygiene:

1.       Vask hendene dine når du kommer inn døra.

2.       Vask hendene dine etter toalettbesøk.

3.       Vask hendene dine før du skal spise eller lage mat.

4.       Husk å vaske tomlene – mange glemmer dette.

5.       Bakterier kan også befinne seg under negler – bruk neglebørste hvis du har lange negler.

6.       Under store ringer kan det gjemme seg bakterier. Ta ringene av og vask dem med jevne mellomrom.

Om Unicef

Unicef er verdens største aktør når det gjelder vann- og sanitærprogrammer. I 2011 støttet Unicef arbeid med rent vann og bedre hygiene i 110 land. Unicef jobber tett med myndigheter i hvert land for å legge gode nasjonale planer for vann- og sanitær og gjennomføre nasjonale kampanjer om håndvask. Unicef er opptatt av å integrere håndvask i skolearbeidet vårt i utviklingsland, slik at barn allerede fra de er små lærer å vaske hendene.

Om Lano

Lano har jobbet med hygiene og såpe i norske familier siden 1936 og er et av Norges mest kjente merkevarer. Å fremme håndvask også i andre land er viktig for Lano, som derfor støtter Unicefs vann- og sanitærprogrammer i 2012/2013.

For mer informasjon, kontakt:

Malin Skaar, hygieneekspert Lano, Tlf: 93 85 19 63  malin.skaar@lilleborg.no

Truls Brekke, kommunikasjonsrådgiver Unicef Norge Tlf: 95 10 78 78                                 truls.brekke@unicef.no

www.globalhandwashing.org