Gjør klar bunadskjorten til 17. mai!

Pressemelding   •   mai 15, 2014 12:31 CEST

Gjør klar bunadskjorten til 17. mai!

En bunad er et stasplagg som må tas godt vare på. Her er de beste rådene for vask og stell av bunad og bunadsskjorter.

Er man så heldig å ha en bunad, vil man gjerne bruke den til store anledningene og tradisjonelle familiefeiringer. Men mange er redd for å ødelegge de fine plaggene.

Vask med det samme

• Spesielt bunadskjorter bør vaskes rett etter bruk. Blir de liggende uvasket kan de gulne og skitten fester seg slik at den blir vanskeligere å få ren. Har du fått flekker på skjorten, er det dessuten mye lettere å få dem bort når de er nye. Det er også lettere å huske hva slags flekker det er og å behandle dem riktig.
  • Har skjorten din blitt gul, kan du prøve å vaske med enten OMO eller Blenda for hvitvask.
  • Legg skjorten i en vaskepose og vask den på skånsomt program i vaskemaskin.

Maskinvask

Det er forskjellig hvilke råd man får om stell av broderte bunadsskjorter; noen foretrekker å vaske linskjorter for hånd, mens andre vasker sin i maskin. Med dagens moderne vaskemaskiner bør de fleste skjorter tåle finvaskprogram på 30-40 grader.

• Linskjorter bør ikke klores, det sliter på stoffet og tekstilen kan endre farge siden lin ikke tåler klor. De bør heller ikke sentrifugeres, fordi de da blir vanskeligere å stryke.
  • Vask alltid etter svakeste ledd. Har du kulørt broderi i ull eller silke, må det tas hensyn til det.
  • Hvite bunadsskjorter i lin/bomull og uten broderier bør vaskes med et blekemiddelholdig vaskemiddel. Da bevarer man hvitheten i tekstilen lenger. Dersom det er broderier på skjorten bør man unngå vaskemiddel med blekemiddel, og da anbefales Omo Ultra Hvitt.
  • Lin kan og bør vaskes på 60 grader, spesielt hvis det er flekker og med mindre skjorta har spesielle broderier. Høyere temperatur bør unngås, linfibrene løses opp i varmere temperaturer og skjorten blir fortere slitt.
  • Bomullsskjorter uten broderi tåler vanlig hvitvaskprogram, men også her er det lurt å unngå sentrifugering.
  • Heng skjorten dryppvåt opp og strekk den godt, da blir den lettere å stryke.

Håndvask

• Dersom du vasker bundadsskjorten for hånd, må det røres rundt jevnlig i vannet. Bruk godt og varmt vann, 60 - 90 grader. Hold skjorten i bevegelse.
  • Når vannet har sunket til en temperatur som hendene kan tåle, krystes skjorten forsiktig. Ikke gni hverken på skjorte eller broderi, og ikke vri den før skylling.
  • Skyll skjorten først i lunkent vann, siden i kaldt vann minst 5 ganger. La den ligge 10-15 minutter i siste skyllevann. Skjorten kan gulne om en slurver med skyllingen.
  • Heng skjorten til drypp-tørking etter nederkanten med klyper. Fest også ermene til snoren med klyper.

Rengjøring av bunad

• De fleste bunader er i ull og klarer seg veldig lenge uten rensing.
  • Heng bunaden til lufting etter bruk og se nøye over den.
  • Noen tørre flekker kan bare gnis litt og børstes bort. Det er alltid lettere å ta av flekker når de er nye og man vet hva flekken er. Litt lunkent vann på en ren klut kan også gjøre underverker.
  • Sjekk om det er løse hekter eller lignende og fest disse, for det er som regel glemt neste gang når bunaden skal brukes og på i en fei!

Rens bunaden

• Skal du rense bunaden bør du bruke et renseri som har kompetanse på slik rensing.
  • Husk å ta av sølvhekter og veskelås før rens.
  • Innvendige hekter kan sitte på bunaden.

Oppbevaring

Bruk gjerne en bunadspose, bomullspose eller annet som er i naturmateriale når du henger bort bunaden, så unngår du eventuell kondens i posen. Den bør henge i hemper som vanligvis sitter i livet på bunaden.
Legg bunadsskjorten bort i en pose eller et putevar når den er vasket og tørr. Unngå å stryke den, fordi den da lett kan gulne.

Kilder: Den Norske Husfliden, nrk.no, A. Larsen Husflid AS