Konsentrerte produkter gjør en forskjell

Pressemelding   •   jan 24, 2017 13:22 CET

De siste par årene har Orkla Home & Personal Care introdusert en ny generasjon konsentrerte tøyvaskemidler. Dette har gitt betydelige miljøbesparelser.

Konsentrert flytende OMO og Blenda ble lansert i første kvartal 2015. Etter en omfattende utviklingsprosess lyktes Orkla Home & Personal Care med å oppkonsentrere flytende OMO og Blenda, slik at doseringen kunne reduseres fra 60 til 35 ml samtidig som effektiviteten ble opprettholdt.

Og gevinsten har vært stor. På de to årene produktene har vært på markedet, er forbruket av rene kjemikalier redusert med ca 400 tonn som resultat av den lavere doseringen.

I tillegg er de nye flaskene mindre – 595 ml, mot de gamle på 1000 ml. Det gjør dem lettere å bære og enklere å håndtere for forbrukerne. De mindre flaskene gir akkurat like mange vask som de gamle liters-flaskene, og den aller viktigste gevinsten er reduksjonen i plastforbruk på 435 tonn på to år.

Når flaskene er mindre, trengs det dessuten færre biler til å transportere produktene ut til butikkene – med tilsvarende reduksjon i CO2-utslipp.

Høsten 2016 kom også konsentrert Milo og Milo Parfymefri. Dette vil gi ytterligere besparelser for miljøet.

Forbrukerne med på laget

Forbrukerne spiller en viktig rolle i å ta ut det miljømessige potensialet i overgangen til mer konsentrerte produkter.

I reklamen for produktene har budskapet «én kork er nok» vært fremhevet for å sikre at folk forstår konseptet og ikke doserer like mye som før. Responsen tyder på at de har forstått poenget med å redusere doseringen pr. vask. Overdosering er svært ugunstig både ut fra et miljømessig og et økonomisk perspektiv. Dette budskapet vil derfor være viktig også fremover.

Orkla Home & Personal Care, tidligere Lilleborg, er Norges ledende produsent og markedsfører av vaskemidler og produkter til personlig pleie. Vi tilbyr et bredt spekter av sterke merkevarer som Omo, Blenda, Zalo, Krystal, Jif, Lano, Solidox, Define, Naturelle og Dr Greve.

Orkla Home & Personal Care er den eneste bedrift i sitt slag som driver hele verdikjeden i Norge. Det inkluderer produktutvikling, produksjon, markedsføring og salg.