Slik blir du kvitt vond lukt i sko

Pressemelding   •   jun 17, 2013 05:30 CEST

Det er en kjent problemstilling at varme og bare føtter i sko kan medføre en litt ubehagelig lukt etterhvert.. Ikke fortvil - her er noen gode råd for å bli kvitt vond lukt i sko!

Vi får ofte spørsmål om joggesko kan vaskes i maskin, og svaret til det er stort sett "ja". Men det er veldig viktig at man forhører seg med produsent/butikk først, hvertfall hvis det er joggesko med spesielle egenskaper (tekniske egenskaper, blinkesko osv.) Kan skoene vaskes i vaskemaskin så pleier problemet med vond lukt å løse seg :)
Vask på 30-40 graders program med Omo eller Blenda, og benytt gjerne et "sko-stativ" dersom du har det til maskinen.

For sko som ikke kan vaskes så er et godt "kjerringråd" å putte skoene inn i fryseren. Putt de inni en plastpose og la de ligge i fryseren over natten. Veldig mange har god erfaring med dette :)

Et annet godt tips er å skifte sålene jevnlig. Enten om man kjøper nye eller om man rett og slett prøver å vaske sålene før man bentytter de på nytt.