Slik fjerner du juleflekkene fra i fjor!

Pressemelding   •   des 12, 2013 13:37 CET

Det kan være lurt å allerede nå ta frem juleklær og juleduker for å se over om det er flekker igjen fra ifjor.
Heldigvis er ikke alt håp ute, selvom flekkene er gamle.

Gamle juleflekker behandler du slik:

- Stearin: Frys området med en frysepose eller legg plagget i fryseren. Plukk forsiktig av det du får til. Hell noen dråper Zalo på flekken og la virke i ca 15 minutter.
Skyll GODT og vask etter anvisning på plagget.

- Fett: Hell på noen dråper Zalo og trykk forsiktig inn i stoffet. La virke i ca 15 minutter og skyll godt før du vasker etter anvisning på plagget. Jo høyere temperatur, jo større sjanse for at flekkene går bort.

- Sminke: Hell på flytende Blenda Sensitive eller flytende Omo. La virke i 30 minutter og vask deretter i maskin på anbefalt program/temperatur. Er plagget/duken lys så bør du bruke et vaskemiddel med blekemiddel, som feks Omo Ultra Hvitt pulver.

- Rødvin: Hell på flytende Blenda Sensitive eller flytende Omo. La virke i 30 minutter og vask deretter i maskin på anbefalt program/temperatur, aller helst så høy temperatur som du tør å bruke. Er plagget/duken lys så bør du bruke et vaskemiddel med blekemiddel, som feks Omo Ultra Hvitt pulver.

- "Mystiske flekker": Hell på flytende Omo/Blenda eller Zalo. La virke i 15-30 minutter. Bruker du Zalo så skyll godt, bruker du Blenda/Omo så kan du la det ligge på tøyet. Vask etter anvisning på tøyet, men husk at jo høyere temperatur jo større sjanse for å få vekk de fleste flekker. Gjenta behandlingen om nødvendig.

Nb! Er plagget/duken i ull eller silke så bruk Milo