NRK lydtekst bruker Lingit-stemme på sine tv-kanaler.

Pressemelding   •  nov 09, 2015 10:52 CET

NRK promoterer i disse dager NRK lydtekst på sine tv-kanaler. I "promoen" til NRK får du en smakebit av Lingits syntetiske stemme "Inger", som også er stemmen i NRKs lydtekst-kanaler.

Inger er en av Lingits egenutviklede syntetiske stemmer. Hun håndterer både bokmål og nynorsk, og inngår også i Lingits egne programmer med norsk lesestøtte: Textpilot, Lingdys ogLinglyder.

Vi er stolte av å være NRKs samarbeidspartner i deres arbeid for å gjøre sendetilbudet sitt tilgjengelig for enda flere!

Lingit er en norsk produsent og leverandør av programvare for lese- og skrivestøtte. Selskapet ble etablert i 2001 av fagfolk ved NTNU og investeringsselskapet Leiv Eriksson.

Lingit holder til i Trondheim og Bergen. Selskapet besitter unik kompetanse innen språkteknologi og samarbeider med relevante fagmiljøer ved NTNU og andre norske universiteter. Alle Lingits produkter er basert på egenutviklet teknologi. Våren 2012 fusjonerte Lingit og det bergensbaserte selskapet Include.

Lingit eies i dag av private investorer, samt styremedlemmer, ansatte og to investeringsselskaper.

Lingits programmer gjør lesing og skriving enklere og mer lystbetont for mennesker med dysleksi eller andre lesevansker og/eller skrivevansker.

Filosofi
Lese- og skrivestøtteprogram fra Lingit skal være en selvfølge for alle med behov for å kommunisere korrekt i digitale kommunikasjonskanaler.

Kommentarer (0)