H.M. Kong Harald setter seil med Lions og barnevernsbarn

Pressemelding   •   mai 03, 2017 13:55 CEST

Hans Majestet Kong Harald vil delta på markeringen av Lions Clubs International sitt 100-årsjubileum i Oslo 3 juni. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff.

Hans Majestet Kong Harald, som er Lions Norges høye beskytter, ønsker å være med på markeringen av Lions Clubs International* sitt 100-årsjubileum.

Alle er velkomne og man trenger ingen billett.

Arrangementet er tredelt:
del 1: Arrangement for og med barn i Lohavn starter klokken 10:00. Her er UngNorge vertsskap.
del 2: Seiltur for Kongen og barnevernsbarn med LS Nøtterøy
del 3: Arrangement for og med barn på Bygdøynes (på sjøsiden ved Frammuseet) starter kl. 1130. Her er Lions vertskap.

Ordfører Marianne Borgen kommer!

Arrangementet Kongen skal være med på er et samarbeid mellom Lions Norge og UngNorge.* Arrangementet er ledd i en båttur som skal gå fra Oslo til Bergen for å sette søkelyset på barn og ungdom med barnevernsbakgrunn (herunder også enslige, mindreårige asylsøkere). Disse utgjør også deler av mannskapet på båten.

Kongen skal delta på første etappe fra Lohavn i Oslo til Bygdøy.

Kongen vil få treffe barn og ungdom med ulik bakgrunn både i Lohavn og på Bygdøynes. Turen går fra Lohavn klokken 11 med estimert ankomst Bygdøy ca. 12.20. På Bygdøy vil Lions førerhundskole være tilstede med førerhunder og valper. Vårt forebyggende program MITT VALG vil engasjere barna med leker.

Is og brus serveres begge steder. Gilde stiller med pølsegrill på Bygdøynes!

Det blir mulighet til å ta bilder på land og intervjuer med noen av barna, styreleder og generalsekretær i Lions, og leder for Ung Norge. Intervjuer avtales på forhånd med pressekontakt.

* Lions Clubs International er verdens største serviceorganisasjon med over 46.000 klubber i mer enn 210 land og geografiske områder. Organisasjonen ble etablert i Chicago i 1917 og kom til Norge i 1949. I Norge har vi 430 klubber spredt ut over hele Norge fra Mandal i sør til Kirkenes i nord. Lions Norge har ca 10 500 medlemmer som stiller opp frivillig, og gir av sin tid og sine midler til samfunnets beste.

* UngNorge er en frivillig organisasjon som arbeider for og med barnevernsbarn og ungdom. UngNorge har som mål å skape en morsom, trygg og aktiv oppvekst for barn og unge, med særlig tanke på dem som ikke har en slik hverdag. UngNorge legger spesielt vekt på å fremme positive aktiviteter for barnevernsbarn og – ungdom, samt knytte positive og stolte følelser til uttrykket barnevernsbarn

Akkreditering

Presse som ønsker å dekke avreisen fra Lohavn eller ankomsten til Bygdøynes, bes sende en epost med navn på journalist og fotograf til vibeke.aasland@lions.no innen 2. juni kl. 12.00. OBS! Det er begrenset med parkeringsplasser, men vi har noen få plasser reservert for presse. Oppgi derfor bilens registreringsnummer i e-posten om du kommer med bil.

• Verdens største serviceorganisasjon ble stiftet i 1917 i Chicago, USA. Kom til Norge i 1949
  • Har i dag 1,4 millioner medlemmer i 45.000 klubber i alle verdensdeler
  • Kjente norske innsamlingsaksjoner er Lions Røde Fjær og den årlige Lions Tulipanaksjon
  • Lions Tulipanaksjon arrangeres siste lørdag i april. Inntektene går til forebyggende arbeid blant barn og unge