H.M. Kong Harald setter seil med Lions og barnevernsbarn

Pressemelding   •  mai 03, 2017 13:55 CEST

Hans Majestet Kong Harald vil delta på markeringen av Lions Clubs International sitt 100-årsjubileum i Oslo 3 juni. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff.

Hans Majestet Kong Harald, som er Lions Norges høye beskytter, ønsker å være med på markeringen av Lions Clubs International* sitt 100-årsjubileum.

Tid og sted: Oslo, 3. juni. Kl. 11.00 Lohavn brygge og ca. 12.20 Bygdøynes ved Sjøfartsmuseet.

Arrangementet Kongen skal være med på er et samarbeid mellom Lions Norge og UngNorge. * Arrangementet er ledd i en båttur som skal gå fra Oslo til Bergen for å sette søkelyset på barn og ungdom med barnevernsbakgrunn (herunder også enslige, mindreårige asylsøkere). Disse utgjør også deler av mannskapet på båten.

Kongen skal delta på første etappe fra Lohavn i Oslo til Bygdøy.

Kongen vil få treffe barn og ungdom med ulik bakgrunn både i Lohavn og på Bygdøy. Turen går fra Lohavn klokken 11 med estimert ankomst Bygdøy ca. 12.20.

Det blir mulighet til å ta bilder på land og intervjuer med noen av barna, styreleder og generalsekretær i Lions, og leder for Ung Norge. Intervjuer avtales på forhånd med pressekontakt.

* Lions Clubs International er verdens største serviceorganisasjon med over 46.000 klubber i mer enn 210 land og geografiske områder. Organisasjonen ble etablert i Chicago i 1917 og kom til Norge i 1949. I Norge har vi 430 klubber spredt ut over hele Norge fra Mandal i sør til Kirkenes i nord. Lions Norge har ca 10 500 medlemmer som stiller opp frivillig, og gir av sin tid og sine midler til samfunnets beste.

* UngNorge er en frivillig organisasjon som arbeider for og med barnevernsbarn og ungdom. UngNorge har som mål å skape en morsom, trygg og aktiv oppvekst for barn og unge, med særlig tanke på dem som ikke har en slik hverdag. UngNorge legger spesielt vekt på å fremme positive aktiviteter for barnevernsbarn og – ungdom, samt knytte positive og stolte følelser til uttrykket barnevernsbarn

Akkreditering

Presse som ønsker å dekke avreisen fra Lohavn eller ankomsten til Bygdøy, bes sende en epost med navn på journalist og fotograf til vibeke.aasland@lions.no innen 2. juni kl. 12.00.

• Verdens største serviceorganisasjon ble stiftet i 1917 i Chicago, USA. Kom til Norge i 1949
  • Har i dag 1,4 millioner medlemmer i 45.000 klubber i alle verdensdeler
  • Kjente norske innsamlingsaksjoner er Lions Røde Fjær og den årlige Lions Tulipanaksjon
  • Lions Tulipanaksjon arrangeres siste lørdag i april. Inntektene går til forebyggende arbeid blant barn og unge.

Dette er bare helt toppers :)

- Terje Berge - 03-05-2017 16:45 CEST