Lions Tulipanaksjon arrangeres 28. april 2018

Pressemelding   •   apr 25, 2018 08:05 CEST

​Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne! Støtt vårt forebyggende arbeid for barn 28. april 2018.

- Totalt vil vi ha over 900 000 tulipaner i omløp i år, forteller Hroar Thorsen, generalsekretær og mangeårig "tulipan-general" i Lions Norge. Tulipanene gis bort som takk for bidrag til forebyggende ungdom for barn og unge.

Aksjonen gir over 7 millioner kroner til ulike tiltak, men mesteparten går til det holdningsskapende programmet Mitt Valg.

Om Mitt Valg
Barn og unge lever sine egne liv. Ingen kan være til stede og gi dem råd i alle vanskelige situasjoner, men gjennom Mitt Valg gjør voksne en innsats for å gi dem positiv selvfølelse og gode holdninger. Det hjelper dem å ta det riktige valget i avgjørende øyeblikk slik at de unngår risikoatferd som mobbing, bruk av rusmidler, nasking, radikalisering og vold. 2017 ble det arrangert 251 kurs for barnehager og skoler, idrettslag og foreldre.

Forskning viser at det er en sammenheng mellom elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, utviklingen av et godt skolemiljø og gode skoleresultater. Et godt skolemiljø, hvor elever og lærere føler seg trygge, hvor det er lite mobbing og hvor orden blir oppretthold, legger til rette for læring og gode prestasjoner.

Mens spesialutdannede pedagoger står for materiell og undervisning, sørger Lionsklubbene for finansiering, booking og tilrettelegging av kurs. Mitt Valg har egne kurs for barnehager, skoler og idrettslag, samt opplegg for foreldremøter.

- Ved å støtte Lions Tulipanaksjon gir du barn og unge et løft i riktig retning!