Rekordnotering for norske .no-domener første halvår

Sterk positiv trend i det norske og svenske markedet for nyregistrering av domener

I første halvår 2017 ble det samlet registrert 68.664 nye .no-domener som er rekordnotering. Dette er en økning på 16% sammenlignet andre halvår 2016 (59.271). Det er Loopia, Nordens ledende leverandør av webhotell, som har sammenliknet trender og statistikk fra Norid (Norge) og IIS (Internetstiftelsen i Sverige).

Positive utsikter for det norske domenemarkedet

Det er særlig nyregistreringene i første kvartal som bidrar til at dette halvåret slo den forrige rekorden fra første halvår i 2016. Nye registreringer av .no-domener flatet ut med en liten nedgang på -0,5% fra mai (10.329) til juni (10.279).

Nyregistreringene i juli endte på 7.309 og ble den måneden med lavest aktivitet så langt i år. Loopia mener årsaken er at det er mindre jobbaktivitet i juli.

Det er per i dag 734.203 .no-domener i følge statistikken til Norid.

- Vi gleder vi oss over denne rekordnoteringen i første halvår sammen med hele den norske domenebransjen, uttaler Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia. Han legger til at han forventer nyregistreringer vil øke i tiden fremover spesielt med tanke på det positive skiftet i norsk økonomi og satsinger det fører med seg. Norske bedrifter og privatpersoner ser viktigheten av være tilstede på nett avslutter han.

Sterkt vekst i Sverige

I Sverige ble det også satt ny rekord i antall nyregistreringer av domener. I første halvåret ble det totalt registrert 258.173 .se-domener. Det er en økning på 55% sammenlignet med andre halvår i 2016, og hele 114% økning sammenlignet med samme periode i 2016.

• Data, telekom, IT

Loopia er Sveriges største webhotell med virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Selskapet har drevet virksomhet siden 1999 og har siden 2011 vært en del av Visma. Loopia tilbyr privatpersoner og bedrifter brukervennlige løsninger for håndtering av domener, nettsider og e-posttjenester. “Pålitelige tjenester med tilgjengelig support til konkurransedyktige priser, helt enkelt.” Les mer på www.loopia.no.

For mer informasjon:
Stig Ernst, Marketing and Communications Manager, +47 957 65 994, stig.ernst@loopia.no

Pressekontakt Marketing Director +46(0)704011196

Pressekontakt CEO Loopia Group +46727084848