Livet på Solsiden

Nyhet   •   mai 10, 2016 09:22 CEST

Sol som energikilde tilbys i økende grad i Norge. Moderne solcelleteknologi har de siste årene gjort det mer kostnadseffektivt å satse på denne energiformen. I flere land i Europa opplever en eksplosiv vekst i bruken av solcellepaneler.

Det norske markedet for solkraft er veldig lite. Mesteparten av den installerte kapasiteten i Norge er fremdeles frakoblet strømnettet og befinner seg i hyttemarkedet. De to siste årene har imidlertid vært preget av høyere aktivitet i markedet for husholdninger og næringsbygg.

Lave strømpriser
– Det er tre grunner til at bruken av solenergi i Norge ennå ikke har tatt helt av, sier Rolf Bjarne Eriksen, leder for salg og produktutvikling i LOS privat.
– For det første har vi lave strømpriser i Norge. For det andre er det høye installasjonskostnader, og for det tredje er det også begrenset med som subsidieordninger, forteller Rolf Bjarne Eriksen.

Flere fordeler
Store deler av Øst- og Sørlandet er godt egnet til å utnytte solenergien.– Det er mange fordeler med solenergi. Den er kortreist, miljøvennlig, og den kan som oftest utnyttes uten store naturinngrep. Utnytter man solenergien fra vår til høst kan man redusere strømforbruket, og kanskje også produsere strøm som kan selges tilbake til strømselskapet, sier Rolf Bjarne Eriksen.

Vekst i Europa
Flere land i Europa opplever en sterk vekst i utbyggingen av solenergi. I Norge forventes det at lønnsomheten til solkraft forbedres betydelig i løpet av de neste 15 årene.