Fallende strømpriser for 2014

Pressemelding   •   des 20, 2013 11:10 CET

Det milde været i november og desember slår kraftig ut på strømprisen. Den siste måneden er forventet strømpris for 2014 falt med ca. 11 %. Det betyr vel 700 kroner i julegave for
en kunde med et forbruk på 16.000 kWh i året.

-Denne uken er det satt ny bunnotering for strømprisen for 2014. Mildværet og nedbøren vi har hatt den siste tiden ser ut til å fortsette, og det slår rett ut på strømprisen, forteller Andreas Myhre, leder for kraftforvaltning i LOS.

I hele 2013 har vi hatt negativ ressurssituasjon i Norge, og brukt mere strøm enn det vi har klart å produsere. Mye nedbør de to siste ukene har imidlertid snudd situasjonen, og ressurssituasjonen i Norge er nå positiv. Forrige uke kom omtrent 130 % av normal nedbør i Norge, mens det i Sverige kom hele 170 %.

Summen av vann i magasinene og snøen i fjellet representerer nå et overskudd på omtrent 2 TWh,
2 milliarder kilowattimer. Dette tilsvarer årsforbruket til 100.000 boliger med et årsforbruk på 20.000 kWh.

Selskapet er et heleid datterselskap av Agder Energi AS, og omsatte for 3,4 milliarder kroner i 2012.

LOS er Miljøfyrtårnsertifisert og medlem av Klimapartnere.