Ribbetimen

Pressemelding   •   des 22, 2015 12:35 CET

På Sørlandet er strømforbruket på topp i timen mellom kl. 16 og 17 julaften. Da går julemiddagen i ovnen og forbruket stiger, selv om mildværet i år trolig ikke vil gi noen forbrukstopp.

Juleribba endrer forbruksmønsteret av strøm på Agder. På en vanlig dag når forbruket som regel et maksnivå på formiddagen, og en mindre topp senere på dagen. Julaften skiller seg ut med en tydelig markert forbrukstopp på ettermiddagen som vi ikke har resten av året, forteller Anders Gaudestad, administrerende direktør i LOS AS.

- Faller julaften på en hverdag kan fort strømforbruket jevnes litt mer ut, og kanskje til og med være høyere på formiddagen enn i ribbetimen på ettermiddagen. Grunnen er at d har enda ikke produksjonsbedrifter, butikker og kontorer gått ned til et minimum av strømforbruk, forklarer Gaudestad som selv hører til tradisjonalistene og setter ribba i ovnen kl. 17.

Diagram: Grafen viser strømforbruket på Agder 24. desember de fem siste årene. I tillegg til at man kan lese tydelige topper på morgenen og om ettermiddagen gjenspeiles også temperaturen i landsdelen. Det er helt tydelig at det på julaften i 2010 var adskillig kaldere enn i 2013. Datagrunnlaget baserer seg på strømforbruket til LOS-kunder på Agder (minus de største industrikundene) på julaften fra 2010 til 2014.

Diagram: Grafen viser strømforbruket på Agder 24. desember de fem siste årene.

Selskapet er et heleid datterselskap av Agder Energi AS, og omsatte for 3,2 milliarder kroner i 2014.

LOS har i flere år ligget helt i toppen på nasjonale kundeservice- og tilfredshetsundersøkelser.

LOS er Miljøfyrtårnsertifisert og medlem av Klimapartnere.