Salget av fyringsolje på Sørlandet stuper

Pressemelding   •   sep 19, 2014 09:49 CEST

Salget av fyringsolje og parafin på Sørlandet stuper. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at salget i de to Agderfylkene falt fra hele 7,4 millioner liter i første halvår 2013, til 4,3 millioner liter første halvår i 2014. Dette er en nedgang på 41 prosent. For landet som helhet har salget sunket fra 206 millioner liter til 148 millioner liter, en nedgang på 28 prosent.

En del av grunnen til den dramatiske nedgangen i fyringsoljesalget på Sørlandet skyldes kampanjen Naturvernforbundet og strømleverandøren LOS har kjørt for å få huseiere til å kvitte seg med den dyre og miljøfarlige oljefyren.

-I samarbeid med Naturvernforbundet oppfordrer LOS kundene til å velge mer klimavennlige energiløsninger. Bytter du ut den gamle oljefyren og investerer i en moderne og klimavennlig oppvarmingsløsning, kan du spare penger og miljøet ved å redusere energiforbruket og klimagassutslippene, sier Geir Tønnesland, administrerende direktør i LOS. Han legger til at oljeprisen har vært høy og strømprisen lav i hele 2014, men at det norske folk også er blitt mer miljøbevisste.

-Naturvernforbundet har gjennom sin oljefri-kampanje informert folk om de mange gode alternativene til oljefyring. I tillegg ber vi folk grave opp de gamle oljetankene, som vil kunne gi store miljøskader dersom de begynner å lekke. Dyrt blir det også, sier Naturvernforbundets Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.  - I tillegg til kampanjens effekt, skal vi også ta med i regnestykket at regjeringa økte mineraloljeavgiften med 52 øre per liter fra nyttår, sier Ulltveit-Moe.

Samarbeidet på Sørlandet mellom LOS og Naturvernforbundet har gitt så gode resultater at NHO organisasjonen Energi Norge nå er i dialog med andre energiselskaper for å spre denne arbeidsmåten til andre deler av landet.

Selskapet er et heleid datterselskap av Agder Energi AS, og omsatte for 3,9 milliarder kroner i 2013.

LOS er Miljøfyrtårnsertifisert og medlem av Klimapartnere.