NUCXIT erstattes med Wind-entry - Kraftkommentar fra LOS Energy

Nyhet   •   mai 26, 2016 11:55 CEST

Flere kjernekraft-anlegg i Tyskland er planlagt stengt og produksjonsvolumet er det laveste på 30 år. Samtidig er det boom i vindkraftproduksjonen.

Bare i fjor produserte vindkraften 88 TWh, mens kjernekraften leverte 92 TWh.

Det forventes at tysk vindkraft i år leverer 100 TWh. Dette skyldes særlig utbygging av offshore vindkraft. Til sammenlikning er det totale strømforbruket i Norge 130 TWh.

Vindkraften er betydelig subsidiert, en finansieringsmodell vi er godt kjent med i Skandinavia. Tysk subsidieordning har resultert i store investeringer fra både energiselskaper og investorer. Og på vindfulle dager med lavt forbruk har tyske forbrukere fått betalt for å bruke strøm. Dette prisfenomenet ser vi sjeldent i Norge, men de negative prisene i Tyskland smitter i korte perioder over på danske strømpriser.

Fyllingsgrad, terminpriser og spotpriser er som vanlig tema i kraftkommentaren. Grafene som presenteres under sendingen kan du enkelt laste ned

Kommentarer (0)