Myrkdalen som Norges nye fjelldestinasjon

News   •   Sep 20, 2016 12:01 CEST

Ny favoritt

Med bare tre mil i retning Vik fra Voss sentrum ankommer du Myrkdalen, et tettsted med majestetiske fjell, frodige utmarksområdet og store nedbørsmengder om vinteren.

MAD arkitekter har som plan å gjøre Myrkdalen om til en helårlig fjelldestinasjon for familier med barn, og med dette er det planlagt en utvidelse av barneskianlegget og skilekområdene.

Åpent

Boligene skal blende inn i miljøet med "hytte-aktig" utseende med en finmasket og småskalert struktur, samt variasjon av høyder og takformer. Takene på boligene får «koselige» materialer som tre, skifer, sedum eller torv. Hvert kvartal får en felleshage som blir tilgjengelig for alle som bruker fritidsboligene, men ved hjelp av grusstier og god belysning skal det bli lett å orientere seg mellom hagene. Hagene blir opparbeidet med lokal vegetasjon slik at vedlikeholdet blir minimalistisk, noe som er fantastisk når man drar på fjellet av andre grunner enn hagearbeid.

Myrkdalen (Foto: MAD AS)

Utenom hagene blir det også satt opp lekeplasser, paviljonger eller tematisk beplantning mellom kvartalene, rett og slett for å skape liv mellom husene, og muligens blir det også lettere å invitere naboen over på en grillpølse eller to.

Et byrom for alle

Byrommet i seg selv får en fantastisk smak av mangfold. Det skal bli stort nok for arrangementer, men intimt nok til at det oppleves som inviterende og levende i lavsesong. Overflater, belysning og møblering utnyttes maksimalt slik at det blir fint å se på, men lett å komme til fysisk.