Arkitektene ser muligheter i Stavanger

Press Release   •   Jan 10, 2017 14:17 CET

Den 2. januar åpmet Mad Artitekter kontor i Stavanger

Stavanger har blitt en by som de aller fleste ser på med et vemodig blikk.

Nedbemanninger, lave boligpriser og liten vekst i innbyggertall har de siste årene vært en hard realitet for Stavanger-regionen. Nå mener flere at bunnen er nådd, og vi ser en tydelig optimisme. Per Fretheim, som for få dager siden åpnet dørene for Mad sitt nye kontor, gleder seg til å komme i gang.

- Etter at oljeeventyret startet i Stavanger har utviklingen av regionen skjedd i høy hastighet som har ført til at mange områder utenfor byen har blitt utviklet uten tilstrekkelig infrastruktur. Når vi nå står foran et mindre presset marked i byggenæringen har sluttbrukeren mulighet til å bli mer selektiv. Dette kan være med å tvinge frem en bedre utvikling og høyere kvalitet. Vi står foran en tid med mange muligheter for å gjøre Stavanger til en enda bedre by å bo i. Som arkitekter er vi trente til å se muligheter, og muligheter ser vi mye av nå, forteller Per Fretheim fra Mad Stavanger.

- Vi ønsker å jobbe med de prosjektene som er med å skape sunn utvikling for regionen. Sentrumsprosjekter og fortetting rundt kollektivakser er de områdene vi ønsker å bidra med av vår kompetanse. Hvor man velger å fortette og legge til rette for nye arbeidsplasser, byrom, møteplasser, boliger, sosiale institusjoner og ikke minst forholdet mellom disse er avgjørende for at folk skal få tilgang på de fasilitetene de ønsker å bruke. Kvalitet på det vi bygger er også svært viktig, fortsetter Fretheim.

Statistikker viser at tallene for arbeidsledighet begynner å stabilisere seg. Mange bedrifter har begynt å bemanne igjen, noe som kan tyde på optimisme i markedet.

- Nå har det stått stille alt for lenge i Stavanger! Jeg har en sterk tro på dette, avslutter Fretheim.

MAD arkitekter was established in 1997 by the three partners Kurt Singstad, Trond Elverum and Nicolai Riise. The office has had a steady growth, and today MAD has 40 full time employees. The office has won several awards, like Statens Byggeskikkpris and Oslo Bys Arkitekturpris. Amongst our most important projects under current development are housing at the Oslo Waterfront development, MediaCity Bergen and the new, urban University in Oslo.