MAD arkitekter satser på Stavanger

Press Release   •   Nov 03, 2016 09:11 CET

MAD arkitekter går mot strømmen og starter et kontor i Stavanger. Med på laget har de Per Fretheim fra PLANK arkitekter som trer inn i rollen som kontorleder.

Det er nedgangstider i oljebyen Stavanger og de fleste bedrifter rømmer til mer økonomisk stabile byer i Norge. MAD arkitekter gjør motsatt og etablerer kontor i oljebyen og mannen som skal lede MAD Stavanger er Per Fretheim. Fretheim kjenner byen godt da han har jobbet for PLANK arkitekter i Stavanger siden 2013. I 2014 fikk han plass i styret i Stavanger Arkitektforening (SAF) og et år senere tok han over som styreleder. Fretheim er i tillegg juryformann for årets utdeling av Cityprisen i Rogaland.

Det er utført mange fantastiske prosjekter i Stavanger og MAD arkitekter er både nysgjerrig og optimistisk på fremtiden til Stavanger. Det er 40 MAD-ansatte i Oslo og 10 i Bergen som kommer til å være tilgjengelig og behjelpelig for Stavanger-kontoret, og Per Fretheim er ikke bekymret for å føle seg alene i oljebyen.

- Det har stått stille en stund i Stavanger og det blir deilig med frisk pust i byen! I tillegg er det veldig bra å starte opp noe nytt når man har kompetanse fra Bergen og Oslo i ryggen. Jeg har sterk tro på dette, sier Fretheim.

Fryktløse

Dette er ikke første gang MAD arkitekter har starter et nytt kontor i Norge. For tre år siden satset det kjente arkitektkontoret på Bergen, noe mange trodde ville gå rett vest.

- Bergen er en ganske lukket by med tette bånd som gjør det vanskelig for nye å komme til og å etablere seg. Bergenserne trodde ikke sine egne ører da vi startet et kontor i byen deres, og tre år senere har vi 10 ansatte og mange solide prosjekter som blant annet Media City Bergen, seier i arkitektkonkurransen om Bergen Havn og Fjellandsbyen i Myrkdalen, fortsetter Lars.

- Stavanger er en vakker by og vi ønsker å gjøre den enda vakrere! Og at vi har fått Per med på laget vårt er veldig bra. Vi skal ha de beste arkitektene under 40 i Stavanger, og Per er definitivt en av dem. Han er en fantastisk fyr med riktig bakgrunn, og det føles ut som om vi har signert en sympatisk versjon av Zlatan, forteller Lars Clementsen Pedersen, daglig leder i MAD Bergen

Stor etterspørsel

Nicolai Riise, konsernleder av MAD arkitekter, mener at etterspørselen etter arkitekter som kan byutvikling bare bli større og større.

- Gode byutviklingsprosjekter handler mye om å identifisere og skape merverdier for eier, bruker og samfunn. Klarer du det, går alt på skinner. Erfaringen fra Bergen viser at det er svær viktig å sitte tett på de lokale beslutningstakerne. Enhver by har sin egen dynamikk og vi gleder oss stort til å lære Stavanger å kjenne og å utforme neste generasjons forbilder, forklarer Riise.

Kontoret i Stavanger åpner i januar 2017, men er åpen for business allerede i dag. Med en plassering sentralt i byen på Innovation Dock, Siriskjær, vil MAD arkitekter tilføye deres urbane verdier til Stavanger.

- Vi har god dialog med flere tunge aktører i Stavanger-området og vi kommer til å jobbe videre med både dem og andre fremover, avslutter Nicolai Riise.

MAD arkitekter was established in 1997 by the three partners Kurt Singstad, Trond Elverum and Nicolai Riise. The office has had a steady growth, and today MAD has 40 full time employees. The office has won several awards, like Statens Byggeskikkpris and Oslo Bys Arkitekturpris. Amongst our most important projects under current development are housing at the Oslo Waterfront development, MediaCity Bergen and the new, urban University in Oslo.