– Ikke tenk så mye på hvordan du gjør det. Bare start.

På årets første ManpowerGroup Forum utfordret førstelektor Ragnvald Sannes norske ledere til å bygge en toppledelse med digital kompetanse. Den største utfordringen er å komme i gang.

– What got us here, won’t get us there, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup, foran 200 frammøtte i Oslo Konserthus. Med disse ordene introduserer hun Ragnvald Sannes, førstelektor ved BI og leder ved Senter for digitalisering.

Sannes vet hva som skal til for å lykkes i tidens digitale omstilling. Han reiser seg fra setet, kobler til PC-en og klikker seg forbi første lysark.

– Det er så deilig når teknologien bare funker, sier Sannes fornøyd, og snur seg mot presentasjonen som dekker nesten hele veggen i Oslo Konserthus. Publikum smiler og nikker anerkjennende.

Så skjer det som måtte skje: skjermen går i svart.

– Historien har lært oss at revolusjoner gjør vondt, sier Sannes.

Det hele virker for velregissert til å være tilfeldig. Etter et kort teknisk avbrudd er skjermen oppe igjen, og skuddsalvene mot norske toppledere begynner.

Les også: Leading through transformation

Hemmeligheten bak å komme seg videre, er å starte

– Ledere er redd for å ta det første steget. Da kan jeg berolige med at det første steget er ganske ufarlig. Veggene i startgropa blir høyere for hver dag, så dere må bare gå. Ikke tenk så mye på hvordan du gjør det, bare start, sier Sannes.

Han viser til McKinsey, som regner med at 700 000 av dagens jobber i Norge forsvinner med automatisering innen 2030. Men det ser ikke ut til å skremme de fleste norske ledere, som stort sett mener de har god kontroll på tidens digitale omstilling. En undersøkelse fra HR Norge viser at 94 prosent av norske ledere mener de har tilgang på den digitale kompetansen de trenger.

– Jeg vil påstå at cirka 100 prosent av disse tar feil. Det er tydeligvis ingen svikt i den digitale selvtilliten hos norske ledere. Den digitale selvinnsikten er jeg derimot mer bekymret for.

Til gjengjeld er det ikke digital teknologi som er det vanskeligste hinderet å forsere for ledergrupper i en digital transformasjon. Den virkelige utfordringen ligger i den radikale transformasjonen i hvordan bedrifter arbeider og er organisert.

– For å lykkes i et slikt landskap, må mindre grupper kunne jobbe selvdrevet. Lederrollen blir mindre operativ, lederen må i stedet fokusere på strategiske beslutninger og stake ut riktig kurs.

Sannes mener ledere ikke må være redde for å bruke roboter til å løse oppgaver som robotene løser bedre enn mennesker. Da kan heller menneskene fokusere på å utføre oppgaver der vi har et fortrinn, i stillinger som krever kommunikasjon, samarbeid og kreativitet.

Les også: – I en digital hverdag er «myke» ferdigheter gull verdt

Stiller høyere krav til ledere

Det var tydelig at temaet engasjerte publikum, som hadde mange spørsmål til innlederne.

– Sannes, det er garantert en del frykt blant ledere for å starte slike prosesser som kan virke kompliserte. Hva kan de gjøre?

– Etter min erfaring blir de fleste ledere positivt overrasket over at det ikke er så komplisert som det først virker. Veldig mange verktøy er enkle. Det trenger ikke å være så komplisert, det viktigste er at de begynner.

Brath mener vi må slutte å tenke på ledelse i den digitale omstillingen som morgendagens ledelse. Dette er dagens ledelse, sier hun.

– Så hvordan er det annerledes å være leder nå enn tidligere? Hva må til for å lykkes som leder i dag?

– Mye er likt, men noe er annerledes. Ledere må tenke mer på hvordan vi kan utnytte menneskers spesielle og ulike kompetanser. I tillegg må de slutte å synes at den digitale omstillingen er noe skummelt, avslutter hun.