Martine (19) fra Ålesund inntar ManpowerGroup-ledelsen

Torsdag skal norske toppledere ha med seg unge ledertalenter på jobb. Martine Løkka skal få et unikt innblikk i Maalfrid Brath sin arbeidsdag som konsernsjef for ManpowerGroup i Norge.

I en alder av 18 år startet Martine Løkka studentbedriften Protector SB sammen med medstudenter på NTNU i Ålesund. I bedriften utmerket hun seg som en av de aller dyktigste. Torsdag 27. oktober skal den unge gründeren ”skygge” konsernsjef Maalfrid Brath gjennom arbeidsdagen.

– Jeg har stor interesse for innovasjon og forretningsstrategi. I Protector fikk vi skape vårt eget produkt, starte egen bedrift og prøve oss ut i næringslivet. Prosjektet gikk over all forventning og det var en ekstremt lærerik prosess, sier Martine. Protect SB utviklet en trygghetsalarm knyttet til en app med GPS-sporing.

Heier på ungdom

Maalfrid Brath er styreleder i Ungt Entreprenørskap Norge og ManpowerGroup har utviklet og drevet Leder for en dag sammen med organisasjonen gjennom 13 år.

– Norsk næringsliv trenger unge som kan tenke nytt og som kan bidra til å skape verdier. Jeg er stolt og glad over at så mange ledere og virksomheter, gjennom å delta på Leder for en dag, involverer seg i de unges utdannelse. Det gir et viktig signal til skoleverket og samfunnet, sier Brath.

Innovatører trengs overalt

Fire statsråder, NAV-direktør Sigrun Vågeng, børsdirektør Bente Landsnes, Rune Bjerke og Telenor-topp Berit Svendsen er blant lederne som deltar på årets arrangement.

– Både offentlige og private virksomheter har behov for mennesker som evner å tenke nytt og skape verdier. Innovatører trengs overalt! Da må vi ha et utdanningssystem som svarer på samfunnets kompetansebehov. Flere unge må få kreativitet, samarbeid og innovasjonsprosesser som del av utdanningen sin, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Les mer om Ungt Entreprenørskap og leder for en dag  - unge talenter blir toppledere for en dag.

Kontakt:

Malin Askevold Helle, mobil 906 33 023

Sven Fossum, Informasjonsjef i ManpowerGroup, mobil 93 02 43 14

Wenche Wærner, kommunikasjonsansvarlig i Ungt Entreprenørskap Norge, mobil 93 43 78 00