Fant drømmejobben som renovatør

Fant drømmejobben som renovatør

Terese Engelsen har drømt om å kjøre lastebil siden hun var liten. Gjennom Manpower Academy Transport fikk hun førerkort for lastebil, og nå kjører hun egen renovasjonsbil.

Det siste året har Terese Engelsen vært en del av Manpower Academy Transport for å lære å kjøre lastebil og bli renovatør. Nå har hun ansvar for egen bil, og stortrives i jobben i renovasjonsselskapet NordRen, som har en samarbeidsavtale med Manpower Academy Transport.

– Jeg trives med en fysisk tung jobb. Det er godt å komme hjem og kjenne at jeg har brukt kroppen. Og så er det gøy å kjøre lastebil, sier hun.

Tidlig opp, tidlig ferdig

Engelsen starter på jobb hver dag klokka seks. Da skal hun og hjelpemannen gjøre seg klare, sjekke over bilen og kjøre ut på ruta. På en typisk dag tømmer de mellom to hundre og fire hundre søppelkasser. De er normalt ferdige med ruta klokka to, men blir de ferdige før, er det bare å dra hjem.

Med to små barn i barnehagen, er det en arbeidshverdag som passer Engelsen perfekt.

– Det er gull verdt å kunne reise og hente dem tidlig. Jeg føler jeg har hele dagen foran meg når jeg er ferdig på jobb, sier hun.

Den beste delen av jobben er utfordringene og variasjonen.

– Jeg elsker å kjøre lastebil, men kunne ikke tenke meg å kjøre langtransport. Jeg liker at det er fysisk også. Og i renovasjon er det en spesiell type kjøring. Du skal inn på alle slags små veier og innkjørsler. Du må tenke mye for å finne ut hvordan du skal få det til.

Rett i jobb

Manpower Academy tilbyr flere forskjellig yrkesrettede utdanningsløp der deltakerne får jobb og lønn under hele programmet. I tillegg får de relevant opplæring og kursing og løpende oppfølging og veiledning fra Manpower. For Engelsen betød det at hun kunne gå rett i jobb som hjelpemann på renovasjonsbil.

– Det har vært et veldig bra opplegg, særlig at jeg kunne komme raskt i gang som hjelpemann. Da jeg skulle begynne å kjøre selv, visste jeg hvordan hverdagen så ut, sier hun.

Samtidig som hun jobbet i Nordren, fikk Engelsen anledning til å ta førerkort klasse C (lastebil) og yrkessjåførkompetanse (YSK). Det ble hun ferdig med i sommer. Denne høsten, som er siste del av programmet, skal hun kjøre egen bil, samtidig som hun tar fag i logistikk og tjenesteledelse ved Høyskolen Kristiania.

Manpower gjorde det mulig

Før Engelsen søkte på Manpower Academy Transport, jobbet hun i barnehage i syv år. Hun tror det hadde vært vanskelig å lykkes med karrierebyttet uten Manpower Academy.

– Jeg lett lenge ett relevante stillinger, men når man har en CV som hovedsakelig inneholder barnehagejobb, er det ikke like lett å få napp på denne typen jobber. Det er heller ikke så mange som vil ansette noen som ikke har kjørt før. Manpower Academy ga meg hjelpen jeg trengte, sier hun.

Les mer om Manpower Academy her: www.manpower.no/academy

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.