– Permitterte og ledige som er fleksible og lærevillige, kan hoppe rett over i ny stilling i løpet av et døgn, sier Manpower-sjef Sølvi Spilde Monsen.

Manpower kan skaffe deg jobb i rekordfart

Ikke alle bransjer nedbemanner. Ifølge Manpower-sjefen kan arbeidsvillige og fleksible arbeidstakere få jobb etter et døgn.

Som Manpower har skrevet om tidligere fører koronakrisen til at mange bransjer trenger folk, og det raskt. Manpower-sjef Sølvi Spilde Monsen oppfordrer alle som går ledige til å registrere seg for jobb. Det kan på kort tid gi sikker inntekt og ny kompetanse.

– Permitterte og ledige som er fleksible og lærevillige, kan hoppe rett over i ny stilling i løpet av et døgn, sier Monsen.

Hun forteller at bedriftene trenger folk til både faste stillinger og vikariater, og at flere av jobbene som nå er ledige ikke krever formell kompetanse.

Fra kokk til lagermedarbeider

Monsen råder permitterte og ledige til å tenke gjennom hva slags type arbeid som motiverer dem når de søker jobb. Det kan være for eksempel kundekontakt, maskinelt arbeid eller fysisk arbeid. I tillegg kan det vært lurt å tenke gjennom om man foretrekker å jobbe i team eller alene.

Monsen tipser også om at det kan lønne seg å tørke støv av gammel kompetanse som man kan ha glemt.

– Tenk nøye gjennom hvilke jobber du har hatt gjennom hele livet, enten det er en tidligere sommerjobb, deltidsjobb eller erfaring fra frivillig arbeid, sier hun.

Monsen understreker at det er jobb til mange av dem som vil bidra og er villige til å lære seg noe nytt. Hun drar frem et eksempel på en kokk som nylig opplevde å bli permittert, men som nå har fått jobb på et apoteklager.

Trenger folk til skiftarbeid

Flere familier spiser nå alle måltider hjemme, og vil fortsette med det lenge. Det fører til at det er et stort behov for arbeidskraft innenfor matproduksjon, matlevering og dagligvare i tiden fremover. De store aktørene har allerede innført både nattskift og helgeskift for å holde tritt med etterspørselen. Her trengs det folk som kan jobbe skiftarbeid med å lage og pakke mat, levere til butikk og sette maten ut til kunder. Det er særlig i disse jobbene at bedriftene leter etter folk som kan jobbe fleksible arbeidstider.

– I matproduksjon og distribusjon trengs arbeidskraft hele døgnet. Hvis man er villig til å jobbe uvanlige tider og kan tilpasse seg ulike skiftordninger, er det en fordel, sier Monsen.

Slik registrerer du deg:

Gå inn på vår hjemmeside www.manpower.no og trykk på «registrer CV».

Når du har registrert deg må du hente frem referanser fra tidligere arbeidsgivere.

Manpower vil da sjekke din kompetanse opp mot aktuelle oppdrag. Dersom vi finner en god match, vil vi kontakte deg for et Skype- eller telefonintervju. Etter intervju vil Manpower sjekke referansene dine. Deretter vil du kunne motta tilbud fra ny arbeidsgiver.

Vi oppfordrer i tillegg alle jobbsøkere til å følge med på våre ledige stillinger på manpower.no og aktivt søke på stillinger som er av interesse.

Om Manpower

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie. Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.