Økende netthandel og automatisering gjør at logistikkbransjen ser seg om etter flere typer kompetanse. – En veldig spennende bransje å starte karrieren i, sier Tore Nybakk, direktør i Manpower.

Manpower: Trenger flere gode hoder til logistikkbransjen

Nordmenn handler julegaver på nett som aldri før, og tilbudskonsepter som «Black Friday» og «Cyber Monday» har kommet for å bli. Flere varer skal pakkes på biler og kjøres ut til forbrukere. Dette har ført til at logistikkbransjen har økt bemanningen gjennom hele 2018 og inn i første kvartal av 2019.

– Netthandelen tar helt av, og betydningen av et veldrevet og effektivt lager utvikler seg i takt. Det åpner for mange jobbmuligheter i logistikkbransjen fremover, sier Nybakk.

Gigantene ansetter

Suksessoppskriften til internasjonale giganter på netthandel som Amazon og Alibaba har vært å satse alt på effektive lagre, og droppe utsalgssteder. Selv om handelsrevolusjonen har ført til at mange arbeidsplasser har gått tapt, har det også oppstått nye. I 2017 utlyste Amazon alene 100.000 nye stillinger, hvor de fleste var innen logistikk.

Nybakk ser de samme tendensene i Norge. Han understreker at selv om mye transport- og lagerarbeid er digitalisert, er det fremdeles behov for mennesker i prosessen.

– De store aktørene i det norske markedet har allerede i stor grad automatisert sine lagre, og automatiseringen vil bare øke i omfang i årene som kommer, sier Nybakk.

Etterspør «mykere» kompetanse

Logistikk-kandidater fra Manpower jobber på varemottak, kundebehandling, truckkjøring, vareopptelling, pakking, plukking og scanning av utgående varer og lasting. Mange tror logistikkarbeid må innebære fysisk tungt arbeid. Nybakk understreker at denne kompetansen fremdeles er etterspurt, men at myke egenskaper som problemløsning, samarbeid og kommunikasjon blir stadig viktigere.

– Robotisering og automatisering har ført til at bransjen etterspør kandidater med erfaring fra prosesstyring eller IT-kompetanse. Mye er allerede automatisert, og da skjer lagerstyringen via iPad, sier Nybakk.

– Hva er de viktigste egenskapene for de som vil jobbe med logistikk i fremtiden?

– De vanlige standardkravene er nøyaktighet. Flere av lagrene håndterer gods for mange millioner kroner. Da er det viktig å være våken. Dette gjelder enten du kjører truck eller styrer avanserte digitale prosesser. Det er også viktig å være effektiv og løsningsorientert. Logistikkbransjen passer for dem som liker høyt tempo.

Nybakk mener at en yrkeskarriere innenfor logistikk er spesielt gunstig akkurat nå, men at kravene for å få jobb har blitt høyere.

– Flere arbeidsgivere har begynt å kjøre tester der de undersøker motivasjon og nøyaktighet hos potensielle kandidater. Bransjen trenger arbeidstakere som virkelig vil være med på utviklingen.

Spår bemanningsvekst i Q1

ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer for første kvartal 2019 viser at det er flere norske arbeidsgivere som planlegger å bemanne opp enn som vil bemanne ned. Bemanningen øker i alle ni sektorer, og i fire av fem regioner. Det er de store selskapene innenfor tradisjonelle sektorer som olje og gass, kraft og industri som driver veksten.

Arbeidsgiverne i olje og gass-sektoren har de mest optimistiske utsiktene av alle sektorene i undersøkelsen. Bransjen rapporterer netto bemanningsutsikter på +17 %, en økning på fem prosentpoeng fra Q4 2018 og seks prosentpoeng fra Q1 2018.

Optimismen ser også ut til å fortsette i kraftsektoren, med bemanningsutsikter på +10 %. Industrisektoren venter lignende utsikter. Bygg- og anleggssektoren og hotell- og varehandelssektoren, har sterke bemanningsutsikter på henholdsvis +9 % og +8 %.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør ManpowerGroup Norge

Epost: sven.fossum@manpowergroup.no

Om Arbeidsmarkedsbarometeret:

ManpowerGroup har spurt 756 norske bedrifter innenfor om de har behov for å bemanne opp, bemanne ned eller om bemanningsbehovet er uendret kommende kvartal. ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer gjennomføres kvartalsvis og måler arbeidsgiveres forventninger til å øke eller redusere bemanningen i kommende kvartal. Det er en av de mest omfattende arbeidsmarkedsundersøkelser som utføres med tanke på størrelse, omfang og antall år den har blitt utført. Det unike er at den undersøker arbeidsgiveres forventninger for kommende kvartal. Undersøkelsen har blitt gjennomført i mer enn 50 år, og er et av de mest anerkjente arbeidsmarkedsbarometerne i verden. Den er basert på intervju blant et representativt utvalg bestående av 756 norske arbeidsgivere, og totalt nesten 59 000 offentlige og private arbeidsgivere i 43 land og regioner. ManpowerGroups arbeidsmarkedsbarometer er en anerkjent indikator for økonomisk utvikling. Feilmarginen overstiger ikke +/- 3,6 prosent.

Andelen bedrifter som sier de skal bemanne opp fratrukket andelen bedrifter som sier de skal bemanne ned gir en indikator på ansettelseslysten i arbeidsmarkedet. Dette omtales som netto bemanningsutsikter.

Manpower er Norges største og ledende bemanningsbyrå. Vi bemanner og rekrutterer til privat og offentlig sektor. Siden starten i 1965 har vi bistått med å få over en halv million mennesker i jobb, og hvert år er nærmere 20 000 dyktige mennesker i jobb gjennom oss, via rekruttering eller innleie.

Solid erfaring, innovative og fleksible løsninger, samt DNV GL sertifiserte rådgivere gjør oss til den komplette leverandør for våre kunder.

Manpower er sertifisert som Revidert Arbeidsgiver og sertifisert i henhold til ISO 9001:2015. Det bekrefter at Manpower etterlever sentrale prinsipper i arbeidsmiljøloven og opptrer som en seriøs og profesjonell arbeidsgiver www.manpower.no