400 MAN-busser til Abu Dhabi

Pressemelding   •   apr 20, 2009 12:51 CEST

Department of Transport i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater har bestilt 400 by- og regionalbusser fra MAN.

MAN Lion’s Regio i den nye 13-metersutførelsen.

Med denne store ordren fra Midt-Østen kan MAN feire ytterligere fremgang for sin internasjonale vekststrategi. MANs datterselskap i området, med sete i Dubai i De forente arabiske emirater, fikk ordren i samarbeid med den lokale importøren i landet, Darwish Bin Ahmed & Sons.

Ordren omfatter 250 lavgulvsbusser av typen MAN Lion’s City og 150 regionalbusser av modellen MAN Lion’s Regio, sistnevnte i den nye lengden på 13 meter på to aksler. De første bussene ble levert nå allerede i april. Alle kjøretøyene er utstyrt med et svært kraftig klimaanlegg og de mest moderne MAN D20-motorene, som klarer alle gjeldende avgasskrav uten bruk av AdBlue.

Department of Transport har gitt uttrykk for at man er imponert over design og teknikk ved en presentasjon av de første kjøretøyene. – Vi ser i MAN en solid og innovativ partner for våre omfattende prosjekter når det gjelder utviklingen av den lokale kollektivtransporten forskjellige steder i landet, sier Saeed Mohammed Al-Hameli, som er sjef for transportkontoret til Department of Transport.

De forente arabiske emirater er inne i en meget sterk utvikling. I 2010 regner man med at Abu Dhabi vil ha en befolkning på1,5 millioner innbyggere, som vil ha økt til hele 3,5 millioner allerede i 2030. Til det nye bussystemet i byen, ett av verdens mest moderne, hører også datastyrte informasjonssystem og kontrollsentra, 37 nye bussterminaler, seks store depoter, samt helt klimatiserte holdeplasser. Det planlegges også egne bussfiler for å gi raskere trafikk i sentrum av byen.

For MAN Nutzfahrzeuge er markedet i Midt-Østen en viktig milepæl i den internasjonale vekststrategien, ikke minst når det gjelder busser. Den første store leveransen skjedde til Katar i 2006, og deretter fulgte den første store ordren fra Dubai i 2007, en leveranse som nå er avsluttet. Ordren fra Abu Dhabi er dermed den tredje store satsningen innenfor en svært positiv markedsutvikling.

Abu Dhabi anskaffer 250 lavgulvsbusser av typen MAN Lion’s City.