MAN leverer 108 busschassiser til EMT Madrid

Pressemelding   •   apr 24, 2009 12:52 CEST

Transportselskapet EMT Madrid har bestilt 108 MAN lavgulv-busschassiser for levering i 2010 og 2011.

Chassisene fordeler seg på følgende typer:

• 24 chassiser av typen MAN NL 283 med EEV dieselmotorer og karosserier fra spanske Noge
  • 40 chassiser av typen MAN NL 323 med CNG-motorer og karosserier fra spanske Castrosua
  • 44 chassiser av typen MAN NL 323 med CNG-motorer og karosserier fra spanske Burillo

Også CNG-motorene (naturgass) tilfredsstiller utslippskravene i den frivillige EEV-normen (Enhanced Environmantally friendly Vehicle), som er strengere enn Euro 5, med god margin. De til sammen 84 gassbussene har den nyeste utførelsen av CNG-motoren E28 med en effekt på hele 320 hk.

Dieselmotorene i NL 283 er på 280 hk og tilfredsstiller EEV-normen ved hjelp av Common Rail drivstoffinnsprøytning, eksostilbakeføring (EGR) og elektronisk regulert CRTec partikkelfilter. Dieselmotorene skal altså ikke ha tilsetningsstoffet AdBlue. Begge motortypene i de 180 bussene viser at MAN Nutzfahrzeuge ligger i tet når det gjelder miljøvennlige bussmotorer.

EMT Madrid har gjennom lang tid vært en meget god busskunde for MAN, og bare siden 1996 har selskapet kjøpt rundt 700 MAN busschassiser som har fått lokale karosserier. Burillo er en ny samarbeidspartner på karosserisiden. Samarbeidet mellom denne produsenten og MAN startet først i 2007, men den spanske MAN-importøren, MAN Vehiculos Industriales (España), er svært godt fornøyd med samarbeidet.

MAN NL 283 med bybusskarosseri fra den spanske karosserifabrikken Noge.