Norges menn og kvinner valgte MAN

Pressemelding   •   sep 17, 2014 14:45 CEST

Den nye landslagsbussen fra MAN, en spesiallaget Neoplan Starliner, skal frakte norske fotballstjerner til og fra treninger og kamper i årene som kommer.

Det er Europas eldste passasjerfrakteselskap, H.M. Kristiansens Automobilbyrå AS, som har kjøpt bussen, og som har inngått kontraktskjøring med Norges Fotballforbund. ”Bussen skal brukes av både kvinne- og herrelandslaget i forbindelse med trening og kamper”, forteller bussjåfør Gunnar Johansen fra H.M.K.

Sterk motor

Landslagsbussen er 13.99 meter lang og har en 12,4 liters Euro 6 motor på 505 hk og en 12 trinns Tipmatic automatisert gearkasse. Dette sikrer god fremkommelighet når bussen etterhvert skal kjøre rundt omkring i vårt landsstrakte land under svært varierende kjøreforhold.

Færre seter gir økt komfort

Bussen er sertifisert for 57 seter, men i fotballbussen er det kun montert 44 seter. Dette har blant annet gitt plass til en større sittegruppe bak i bussen, som er samlet rundt et midtmontert og justerbart bord. Reduksjonen i antall seter har også gitt større avstand mellom seteradene enn vanlig. Alle setene i bussen er forøvrig i MAN sin velkjente komfortkvalitet, og passasjerene har god tilgang til både strømuttak og internett.

God utsikt, beskjedent innsyn

Bussen har store vinduer som gir godt utsyn for alle ombord. Samtidig er rutene mørk tonede, noe som hindrer innsyn og har en varmedempende effekt på varme dager.

Eget ute-og innekjøkken

Det finnes også et eget stort kjøkken ombord, med blant annet mikrobølgeovn, pølsekoker, varmtvannsbereder, kaffetraktere og to kjøleskap. Kjøkkenet er laget slik at det kan etterfylles direkte fra yttersiden av bussen. Om ønskelig kan man enkelt åpne en dør og gjøre kjøkkenet om til et utekjøkken.

Folkets landslagsbuss

Utvendig er bussen dekorert med såkalte ”seiersfjes-selfies”; spontane seiersfjes-portretter av både spillere og fotballfans i fra hele landet. Landslagssjef Per-Mathias Høgmo bidrar også. Bussen har av den grunn allerede fått tilnavnet ”Folkets landslagsbuss”.