Seks MAN TGX til H.K. Solberg Transport AS

Pressemelding   •   aug 25, 2017 11:46 CEST

H.K. Solberg Transport seks nye MAN TGX 26.580 går i internasjonal transport for Håkull.

Den tradisjonsrike transportbedriften H. K. Solberg Transport AS i Kristiansand har tatt i bruk seks flunkende nye MAN TGX 26.580 6x2/4 i løpet av sommeren. Bilene kan man se over store deler av Europa.

De seks trekkvognene er helt like. De er utstyrt med MANs største førerhus, XXL, formontert løpeaksel og den nest største D38-motoren som yter 580 hk og har et største dreiemoment på 2900 Nm. Bilene går i transport for Håkull som ukentlig har mer enn 80 trailere i trafikk til og fra kontinentet. Dette innebærer at Solbergs nye MAN TGX er å se over store deler av Europa, og de er dekorert med oppdragsgiverens farger.

Steinar Solberg er 2. generasjon eier og daglig leder i selskapet. Han forteller at H. K. Solberg Transport har hatt MAN tidligere og har gode erfaringer med bilene. – De er gode å kjøre og har gunstig totaløkonomi. Det romslige førerhuset er også velegnet i de tilfeller hvor man trenger to sjåfører på bilene, sier han.

Selskapet var av de aller første som spesialiserte seg på flyttetransport. Dette er en viktig nisje også i dag i tillegg til nasjonal og internasjonal stykkgodstransport. Selskapet har i dag 12 biler i drift og 17 ansatte.

Rekordmedlemsskap i NLF

H. K. Solberg Transport ble etablert allerede i 1934 av Steinars far, Harald Kristian Solberg. Steinar er stolt over at selskapet har vært medlem i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) helt siden 1937. – Vi har altså 80-årsjubileum som NLF-medlem i år, og ingen har vært med like lenge som oss, forteller han. Selv kan han se tilbake på 40 år med tillitsverv i NLF.

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler og busser til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.