Bil for flytsparkel i Nord-Norge

Nyhet   •   jul 07, 2016 07:55 CEST

Mapei sparkelbil - Haukebøe Transport

Mapei har inngått samarbeid med Haukebøe transport om levering av flytsparkel fra pumpebil i Nordland, Troms og Finnmark. Den nye sparkelbilen har meget god kapasitet og kan brukes til både små og store oppdrag i et voksende marked.

– Stadig flere avretter hulldekk-elementer eller betonggulv, og får sparkelmassen levert med sparkelbil. I disse dager leverer vi flytsparkel til sykehuset i Tromsø, der det skal leveres 1200 tonn i løpet av en drøy måned. Til Statoils nye administrasjonsbygg på Melkøya i Hammerfest har vi lagt ut rundt 100 tonn flytsparkel, forklarer Sverre Haukebøe.

Han er tredje generasjon i familiebedriften Haukebøe transport, som har hovedkontor utenfor Harstad. De skal i følge avtalen levere flytsparkel i Nordland, Troms og Finnmark. Fra før har de mer enn ti bulkbiler, og de har nå investert i en state-of-the-art flytsparkelbil i tett samarbeid med Mapei. De leverer stort sett til store bygg, men har også muligheten til å ta mindre oppdrag.

– Den nye flytsparkelbilen har et moderne styringssystem med registrering av blant annet vekt og vannforbruk, samt 140 meter slange. Lastekapasiteten er på 24 tonn, og vi kan levere inntil 15 tonn per time. I tillegg har vi mulighet for å kjøre følgebiler til større jobber. Vi kan også levere uten henger, slik at vi kommer til på trange byggeplasser, forteller Haukebøe.

Flytsparkel er en meget effektiv måte å planere gulv på, og Mapei opplever økt interesse for dette produktet i sitt omfattende program for gulvsystemer. Kundene er både offentlige og private virksomheter.

– Det er spennende at vi kan samarbeide med en tradisjonsrik og fremoverlent bedrift som Haukebøe transport om å utvikle flytsparkelmarkedet i Nord-Norge, sier Vidar Solberg i Mapei.