Flere vil ha fugefrie betonggulv

Nyhet   •   feb 15, 2016 07:50 CET

Med Mapeis Mapecrete-system kan du støpe store betonggulv uten å ta hensyn til rissanvisninger og fuger. Det gir lavere bygge- og vedlikeholdskostnader. Stadig flere byggherrer og entreprenører velger denne løsningen fremfor tradisjonell støp.

– Vi ser en klar økning i etterspørselen av Mapecrete-systemet vårt. Kundene ser en betydelig fordel når de kan støpe gulv på opptil 50 x 50 meter uten fuging og oppskjæring av betongen. Resultatet blir et helt plant gulv som krever lite vedlikehold, forklarer ingeniør Morten Sønsterudbråten hos Mapei.

Mapecrete-systemet består av Expancrete-pulver [http://www.mapei.com/public/NO/products/expancrete_no.pdf], Mapecrete SRA-N [http://www.mapei.com/public/NO/products/mapecrete_sra-n_no.pdf] svinnreduserende tilsetningsstoff og stålfiber-armering. Kombinasjonen gir minimalt med bevegelse i betongen under herdning. Blant lokale prosjekter trekker Sønsterudbråten fram lokaler hos Sulland gruppen og Scania i Hamar, samt rehabiliteringen av Ringsaker videregående skole.

– Samarbeidspartnere som blant annet Betong Øst har vært tidlig ute og gjort mange prosjekter med veldig gode resultater. Vi merker stor etterspørsel etter dette systemet i pågående og planlagte prosjekter.

Rissanvisninger og fuger er en utfordring uansett om du planlegger fallretning eller plassering av vegger og søyler. Det medfører mye ekstrajobb og store kostnader.

– Fugefrie gulv er et godt alternativ for å redusere arbeidsmengden og på den måten spare kostnader. I tillegg får du lavere vedlikeholdskostnader på grunn av enklere rengjøring og større fleksibilitet i bruken av bygget, for eksempel hvis du skal endre rom-inndelingen, sier Sønsterudbråten.