Første BIM-objektene fra Mapei klare for nedlasting

Nyhet   •   jul 06, 2016 09:21 CEST

Nå kan alle som bruker CAD-applikasjoner laste ned Mapeis fasadesystemer, gulvsystemer og herdeplastsystemer som BIM-objekter. I tiden fremover vil flere produktsystemer bli tilgjengelig.

– I første omgang har vi fått laget BIM-objekter for våre Mapetherm fasadesystemer, utvalgte gulvsystemer og systemer for belegg i parkeringshus. Objektene viser blant annet oppbyggingen av delmaterialer. Du kan også se en del ulike overflater, strukturer og farger som ligger i byggesystemene våre, forklarer Trond Helgedagsrud i Mapei AS.

Han har hatt ansvaret for prosjektet hos Mapei Norge, som er tidlig ute i Mapei-konsernet med løsningen. Det er selskapet Bimbear som har utviklet såkalte Building Information Models (BIM) for Mapei. De kan enkelt importeres inn i CAD-systemer som AutoCad og inneholder verdifull informasjon for utførelsesfasen av et byggeprosjekt. BIM-objektene vil etterhvert bli tilgjengelige fra Mapeis egen hjemmeside også.

– BIM er en standard som skal være lett å laste ned og enkel å håndtere for byggherrer, arkitekter, rådgivende ingeniører og konsulenter, leverandører, entreprenører og andre som har behov for dem. Modellene kan blant annet brukes til å sette opp bestillingslister og planlegge logistikken, og kan vise både tidsforbruk og kostnader, forklarer Helgedagsrud.

Last ned Mapeis BIM-objekter gratis ved å søke på Mapei her.