Kulde ingen hindring for betong og mørtel

Nyhet   •   des 05, 2013 07:55 CET

Norsk vinterklima kan være en katastrofe for framdriften på byggeprosjekter. Mapei har løsningen. Mapefast HA gir vesentlig raskere herding av mørtel og betong, mens Antifreeze N er en frostvæske som hindrer betongen i å fryse under prosessen.

– Utendørs arbeid trenger ikke å stoppe opp selv om temperaturen kryper ned mot 10 minusgrader. Vi har utviklet en akselerator som gjør at betongen øker fastheten og herder raskere til tross for lave temperaturer, forklarer Dan Arve Juvik, Business Unit Manager hos Mapei AS.

Det er et kjent problem at norske vintertemperaturer kan kjøle ned en byggeprosess betraktelig. Mapefast HA er et relativt nytt produkt, og tester har vist lovende resultater.

– Dette er en akselerator som vil gjøre livet vesentlig enklere for mange skandinaviske byggherrer. Vi prøvde det ut med hell i Norge forrige vinter.

For å unngå frostskader må tilstrekkelig fasthet oppnås raskt. Antifreeze N virker frysepunktnedsettende på blandevannet, slik at fasthetstilveksten fortsetter ved minusgrader. Dermed blir det mulig å arbeide med mørtel og betong selv om det er ned mot 10–15 minusgrader ute.

– Antifreeze N er et velkjent produkt som hindrer betongen i å fryse i fersk tilstand. Du unngår at kvaliteten blir vesentlig dårligere på grunn av frost. Kombinasjonen av disse produktene betyr at du kan holde framdrift oppe og unngå skader når du fjerner formene. Du kommer rett og slett videre i arbeidet, sier Dan Arve Juvik.

Her finner du teknisk datablad for Mapefast HA.
Her finner du teknisk datablad for Antifreeze N.