Lav-emitterende epoksybelegg fra Mapei

Nyhet   •   des 09, 2015 07:55 CET

Mapecoat Universal ECO er et nytt epoksybelegg beregnet på innendørs bruk, utviklet av Mapeis FoU-avdeling i Nord-Odal. Det er tilpasset kommende krav i BREEAM NOR-sertifiseringen og gir svært lav emisjon.

– Mange store prosjekter krever miljøsertifisering og stadig flere kunder etterspør mer miljøvennlige produkter. Vi har etter hvert et stort produktutvalg med lav emisjon til bruk innendørs, blant annet tilpasset den kommende revisjonen av BREEAM NOR-kravene, forklarer produktsjef Paul Stavem hos Mapei.

Epoksybelegget Mapecoat Universal ECO gir arkitekter og byggherrer muligheten til å velge et produkt med lav emisjon, uten at det forringer kvaliteten. Det er utviklet ved Mapeis FoU-senter i Nord-Odal og blir i første omgang solgt i Norden og Baltikum.

– På noen områder er faktisk Mapecoat Universal ECO bedre enn Mapecoat Universal. Det er slitesterkt og ripesikkert, samtidig som det har meget god slagseighet og god kjemikaliebestandighet. Produktet har lav viskositet og er enkelt å påføre betong eller andre sementbaserte underlag.

Det nye to-komponent transparente epoksybelegget er helt uten VOC (Volatile Organic Compounds) og inneholder verken løsemidler, benzylalkohol eller andre mykgjørere. Den unike sammensetningen gjør at det kan brukes både som primer, bindemiddel og topplakk.

– Mapecoat Universal ECO er et fremtidsrettet produkt som passer perfekt til for eksempel storkjøkken. Det er godt egnet til bruk i BREEAM NOR-prosjekter eller andre bygg der miljøhensyn teller sterkt og det er ønskelig med miljøsertifisering. I tillegg passer det inn i flere av våre systemer, noe som forenkler logistikk på byggeplass og sparer tid, understreker Stavem.

Les mer om Mapecoat Universal ECO